Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Behöver all hjälp jag kan få!

Jag ska köpa en blixt till min Canon Eos 50e och jag lutar åt en Speedlite 540 EZ. Kostar ju lite så jag vill fråga om ni har andra tips som funkar lika bra? Vad ska jag tänka på?

Begagnat eller nytt, jag är öppen för både och...

/Henke

Tillägg!

Den måste vara bra :)
Vill ha en blixt jag kan leva med några år. Vill inte kasta pengar i sjön. Hellre dyr och bra än billig och kass...

/Henke

Med det jag lärt mig hittills... varför inte en 550EX om du ska ha en Canon? Den kostar lika mycket i de prislistor jag sett.

Den har modernare teknik så om du byter kamerahus i framtiden kan du även ha glädje av blixten.

OBS !!!

540EZ har ej E-TTL vilket EOS50 har.Köp därför 420EX eller 550EX !
Bl.a. så missar du synk på alla slutartider om du kör med 540EZ.
EX-blixtarna är det som gäller.

mvh
Patrik

Tack! Mer tips! *s*

Har 50:an E-TTL? Visste jag inte! Coolt! Synktiderna vill jag ju ändå ha så exakt som möjligt.

Kass på allt det där tekniska... Hur är 420 jämfört med 550? tänk på att jag är glad amatör ;)

/Henke

420 saknar flera inställningsmöjligheter som 550 har:
synk på första/andra ridån
Exponeringskompensation för blixtljuset
Manuellt inställd blixtstyrka (tror jag)
Manuell zoom

Dessutom lyser den "bara" ut till 24 mm istället för 17mm som 550 klarar. Och så är den svagare och saknar stroboskopblixt (om du nu skulle behöva det).

Jag anser att framför allt möjligheterna att välja ridåsynk och kunna göra exponeringskompenstion är viktiga, de övriga funktionerna använder jag själv väldigt sällan (typ aldrig) på min 550. Men, ifall du har möjlighet att ställa sync och kompensation på kameran (finns på EOS30, vet ej om 50), så är 420 ett bra och billigare alternativ.

Tack! 4.500 känns lite mastigt för en amatör ;)
Ska kolla noggrannare på dessa.

Det finns inga schyssta pirater? Metz?

/Henke

Bästa piraten borde vara Sigma Super 550st. Den har E-ttl, vilket jag inte sett på någon annan pirat. I specifikationerna lär den vara likvärdig med 550EX, fast hjälpbelysningen för autofikusen klarar endast mitt-fokuspunkten(så tror jag det är med de flesta pirater).

jag har dock aldrig sett den säljas i sverige, men den finns på internationella webb-butiker. Prismässigt tror jag den är i närheten av 420EX.

För övrigt vill jag propagera för E-TTL. När ajg bytte blixt från Sunpak 4000AF (med vanlig TTL) till 550EX fick jag en helt annan kvalitet på mina blixtbilder. Förvisso kan detta bero på fler saker än E-ttl, Canonen kanske beräknar exponeringen bättre. Jag antar att det finns kvalitetsskillnader bland algoritmerna för att beräkna blixtexponering, speciellt vid fyllnadsblixt.

En superlänk till all tänkbar info om Canons blixtsystem Även pirater). (Jan Mattsson skickade in den i en anan tråd)
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Senast ändrad:
tobias.o skrev:
420 saknar flera inställningsmöjligheter som 550 har:
synk på första/andra ridån
Exponeringskompensation för blixtljuset

Jag letar också ny blixt och kollar sådan här noga. Enligt länken ovan så har inte 420EX dessa funktioner men de kan fortfarande användas om de styrs från en kamera som har det som 'custom function', t.ex. EOS 30 (i mitt fall). Antagligen betydligt krångligare än med knappar för synk på blixten men det lär gå iallafall.

/Mille - Messerschmidt

Problemen lösta!

Hittade en beg 550 EX för 3000:-
Beställd och efterlängtad.

Tack för all hjälp!

Hoppas kunna lägga in lite bilder snart ;)

/Henke

ANNONS
Götaplatsens Foto