Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt Nikon SB 700 eller Metz 50 AF-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Kan börja med att säga att jag aldrig mer köper produkter av märket Dörr. Provade blixten från dörr som kom för ett par dagar sedan. Något händer med det mekansika motorn, Den fastnar i ett läge och smattrar. Nej tack den går tillbaka som reklamation. Jag vill ha en produkt jag kan lita på när jag behöver den. Tittar lite på antigen en Nikon SB 700 eller en Metz 50 AF-1

Nikon har fördelen att det är en orginal bilxt som fungerar till min D 300 och det följer med en fot,bouncer,filter och väska.
Nackdelen Ledtal 28-39?

Metz har fördelar oxå ledtal på 50 och en usb ingång för framtida firmware updates

Nackdel: Känner inte till märket sedan tidigare

Så vilken ska man välja?
Är novis på blixtfotografering men räcker ett ledtal på 28-39 för en glad entusiast?
/Simon
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Har du kontrollerat vid vilka övriga specifikationer ledtalen är angivna? Det är lätt att blåsa upp det genom att ange vid mer gynnsamma förhållanden.

Jag kör med orginal, dock SB-800 då jag haft den några år...
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Om det går att uppdatera en Nikon-blixt hittar du Firmware på denna sida.
Den nyaste SB-5000 behöver det för att fungera med Z-modellerna, om jag läste rätt. Har själv gjort den uppdateringen och det är lätt, precis som med att uppdatera kameran, och tar bara några minuter.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du kontrollerat vid vilka övriga specifikationer ledtalen är angivna? Det är lätt att blåsa upp det genom att ange vid mer gynnsamma förhållanden.
Metz anger ledtal 50 vid ISO 100 och 105mm brännvidd.
Nikon anger ledtal 28 vid ISO 100 och 35mm brännvidd.

Ett snabbt överslag ger att Metzblixten är något starkare, men inte så mycket som man skulle kunna tro av de angivna ledtalen tagna ur sina sammanhang.

Den stora fördelen med en blixt av samma märke som kameran brukar vara att blixten tenderar att fungera med framtida kameror av det märket. Det kan dock hända att Metz kan kompensera för det med sin uppdaterinsfunktion.

Metz är annars ett välrenommerat märke sen många decennier så man köper förmodligen inget skräp om man väljer det.

För inomhusbruk i normalstora rum räcker en SB-700 till bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O vill man ha ett alternativ till Nikon (som är dyra) och Metz så kan man titta på Godox.
Kanske inte riktigt samma kvalité som Nikon & Metz men väldigt prisvärda.
Radiostyrningen inbyggd och du behöver en sändare på kameran, funkar kanonbra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja det där med ledtal är klurigt. Den Metz jag har ger ett ledtal på 45 vid 35 mm och ISO 100. Mina Canonblixtar har ledtal 60 vid ISO 100, men bara zommade till 200 mm. Vid 35 mm är det betydligt svagare än min Metz.
 

Benny p

Aktiv medlem
Kan börja med att säga att jag aldrig mer köper produkter av märket Dörr. Provade blixten från dörr som kom för ett par dagar sedan. Något händer med det mekansika motorn, Den fastnar i ett läge och smattrar. Nej tack den går tillbaka som reklamation. Jag vill ha en produkt jag kan lita på när jag behöver den. Tittar lite på antigen en Nikon SB 700 eller en Metz 50 AF-1

Nikon har fördelen att det är en orginal bilxt som fungerar till min D 300 och det följer med en fot,bouncer,filter och väska.
Nackdelen Ledtal 28-39?

Metz har fördelar oxå ledtal på 50 och en usb ingång för framtida firmware updates

Nackdel: Känner inte till märket sedan tidigare

Så vilken ska man välja?
Är novis på blixtfotografering men räcker ett ledtal på 28-39 för en glad entusiast?
/Simon

Jag hade nog funderat på en begagnad Nikon SB-900 dom är erkänt bra. Dom brukar ligga på c:a 1500:- beg. Nu har jag ingen SB-900 själv men däremot en SB-700 och en SB-800.Min upplevelse är att SB-700 är mer lättarbetad med inställningar än den gamla SB-800. SB-900 och SB-700 är ju snarlika med skillnaden att SB-900 är starkare och bättre för seriebildstagning. Kommer att skaffa en sån själv eftersom jag tar en del actionbilder.
 

PMD

Aktiv medlem
O vill man ha ett alternativ till Nikon (som är dyra) och Metz så kan man titta på Godox.
Kanske inte riktigt samma kvalité som Nikon & Metz men väldigt prisvärda.
Radiostyrningen inbyggd och du behöver en sändare på kameran, funkar kanonbra.
Kan man uppdatera programvaran i en Godox? I en annan tråd rapporterade någon att hans Godoxradiostyrning inte fungerar längre när han bytte kamera till en Canon EOS 90D (från en äldre EOS-kamera).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade nog funderat på en begagnad Nikon SB-900 dom är erkänt bra. Dom brukar ligga på c:a 1500:- beg. Nu har jag ingen SB-900 själv men däremot en SB-700 och en SB-800.Min upplevelse är att SB-700 är mer lättarbetad med inställningar än den gamla SB-800. SB-900 och SB-700 är ju snarlika med skillnaden att SB-900 är starkare och bättre för seriebildstagning. Kommer att skaffa en sån själv eftersom jag tar en del actionbilder.
Jag valde SB-910 framför SB-900 eftersom SB-900 kan ha lite problem med överhettning. Om man krämar på vid seriebildstagning lär man nog märka det förr eller senare. Det går att hitta en SB-910 begagnad till hyfsat pris också.
 

Umi71

Aktiv medlem
Har man analoga Nikons så får man tänka på att 700/9xx serien inte fungerar på dom. Där e det 800an som gäller
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade nog funderat på en begagnad Nikon SB-900 dom är erkänt bra. Dom brukar ligga på c:a 1500:- beg. Nu har jag ingen SB-900 själv men däremot en SB-700 och en SB-800. Min upplevelse är att SB-700 är mer lättarbetad med inställningar än den gamla SB-800. SB-900 och SB-700 är ju snarlika med skillnaden att SB-900 är starkare och bättre för seriebildstagning. Kommer att skaffa en sån själv eftersom jag tar en del actionbilder.
SB-900 är kända för överhettning om man kör dem för hårt. Därför kom SB-910.
Jag är märkestrogen och skulle lätt välja nikonblixten om jag var i valsituationen. Inte minst för kompabiliteten. Metz blixtar eller SB-700 har jag aldrig testat, men de borde hålla hög kvalitet jämfört med dörr mfl. SB-700 har jag för mig var en något enklare blixt än SB-800.
Jag har tre SB-800 som jag tycker funkar utmärkt i de flesta situationer. Samt en SU-800 om jag vill ha alla tre "off the camera".
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade nog funderat på en begagnad Nikon SB-900 dom är erkänt bra. Dom brukar ligga på c:a 1500:- beg. Nu har jag ingen SB-900 själv men däremot en SB-700 och en SB-800.Min upplevelse är att SB-700 är mer lättarbetad med inställningar än den gamla SB-800. SB-900 och SB-700 är ju snarlika med skillnaden att SB-900 är starkare och bättre för seriebildstagning. Kommer att skaffa en sån själv eftersom jag tar en del actionbilder.
Undrar hur det gick då tråden är från 2011.
 
ANNONS