Annons

Blixt o val av bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Jag har en fråga

Med en eos300 och en 380Ex blixt kan man inte välja valfri bländare då.

Om jag sätter kameran i Av läge och ställer exempelvis bländare 8 så får jag en slutartid som är hutlös dvs flera sekunder.
Samma sak om jag väljer 2,8 som är det minsta så får jag tider som är låga.Däremot om jag sätter på P eller rutaläget så får jag 90 2,8 mot en mörk yta och ju ljusare jag riktar kameran mot desto högre värde på bländaren får jag

Är denna kamera och blixt helt automatiska eller kan man ställa på någpot sätt

Tänk på att ljusmätaren i kameran bara tar hänsyn till det befintliga ljuset. Den föreslår en exponering som (inom gränserna för vad blixten tillåter) exponerar bilden efter det befintliga ljuset.

Blixtexponeringen är helt separat. Den ser du inga indikationer på i kameran.

Det finns ett gäng trådar i forumet med lite mer fyllig info om detta, en sökning kommer att ge dig svar på mer än du vill veta.

Har nyligen fått min 420EX och denna sida har varit ovärdelig. Skall bara finna tid att testa allt jag lärt mig
Har nyligen fått min 420EX och denna sida har varit ovärdelig. Skall bara finna tid att testa allt jag lärt mig.
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
Läs denna artikel så kommer du att få många aha-upplevelser om du är ny inom blixtfoto.

Har du kameran på AV eller TV så strävar kameran mot att exponera bakgrunden så korrekt som möjligt=längre slutartid vid dåligt ljus.

Med de olika motivprogrammen och P försöker kameran ställa in en slutartid så du kan ta korten handhållet och få förgrunden rätt exponerad. Därav den korta slutartiden och ev. mörka bakgrunden (om det är svagt ljus).

//Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto