Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt som slav!

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Har en liten fråga som jag skulle behöva hjälp med. Jag köpte en ir sändare typ "FalconEyes FE TR-1" plus en fotosensor "Linkstar fotocell".
Nu är det så att jag får bara blixten (en canon speedlite 430 ex) att reagera på den första bilden jag tar efter det så vägrar den att reagera mera. Enda chansen är att stänga av blixten och start om den igen efter varje bild.
Inställningen på blixten är:

ETTL M Zoom 24mm
channel 1
slave a

Måste man göra någon inställning i kameran också (Canon eos 350D) eller vad gör jag för fel?

MVH Jerry

Om jag förstår det rätt har du alltså en IR-sändare på kameran som du utlöser fotocellen (som i sin tur sitter monterad på blixten).

Då bör du väl knappast ha ställt in ETTL på blixten. All form av TTL-mätning (Through The Lens) betyder att kameran kommunicerar med blixten och mäter hur mycket ljus som behövs. Antingen så stryper kameran blixen eller så mäter den via en kort förblixt och sedan ställer in korrekt ljusmängd innan huvudblixten går av. Detta senare förlopp går så snabbt att du inte hinner uppfatta det med blotta ögat.

Eftersom din blixt inte kan kommunicera med kameran längre då de är separerade med en IR-sändare/fotocell så kommer det inte funka med TTL längre. Du får nog ställa blixtstyrkan manuellt istället.

Men jag blir lite osäker, det verkar ju som om din 430ex kan köra någon form av trådlöst (uttyder det av att du ställt in kanal och slavläge). Troligen behöver du utrustning från Canon för att göra det.

Har exakt samma problem. Har mailat Scandinavian 2ggr utan resultat mer än att dom lovar kolla upp det.
//Thomas

Om det råkar vara så att fotosensorn (Linkstar)
har en tyristor för att aktivera blixten så blir det
problem med blixtar som styrs med lågnivåsignaler (3-5 Volt).
Tyristorn sitter där för att sensorn ska överleva
äldre blixtars triggspänning på 50-200 V.
Tyristorer kan bara "slås på" av yttre signaler men
slutar leda först när strömmen går under ett visst
värde. Det fungerar på gamla blixtar där man laddar
ur en liten kondensator som triggsignal och när kondensatorn
är urladdad slår tyristorn från och väntar på nästa
signal från fotosensorn, ofta en fotodiod.

Moderna blixtar har en ingång som matas med låg
spänning via ett pullupmotstånd. Exempelvis 5 Volt
via 5 kOhm i viloläge. När man jordar ingången (och
drar 1 mA) triggar blixten. Sitter det då en tyristor
på ingången som inte bryter vid 1 mA så släpper den
aldrig tillbaka insignalen till 5 V och man måste
stänga av blixten för att kunna trigga en gång till.
Blixten uppfattar alltså att fotosensorn ger en
enda vääääldigt lång signal. Den ska ju kunna
trigga på andra ridån efter flera sekunders slutartid
(när signalen går tillbaka till hög nivå).

En slavblixt-trigger som klarar alla typer av blixtar
blir ganska komplicerad och du kanske har en som inte
gör riktigt som blixten förväntar sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto