Annons

Blixt till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Står i begrepp att köpa en blixt.
Jag har redan en Sigma 500 DG Super eller vad den heter som funkar bra, men jag behöver en blixt till då jag ibland vill använda blixt på två hus. Dessutom behöver jag ha en reserv i vissa lägen.

Jag står i valet och kvalet mellan att satsa på en 580 EX eller köpa snikvarianten av Sigman (ST modellen).

Jag räknar med att använda blixten i TTL läge endast, annat har jag studioblixtar till.

Undrar om någon jämfört Sigman med 580 EX på 5D och har någon åsikt. Kan väl tänka mig att betala för 580 EX men då måste den tillföra något som bättre exponeringsprecision till exempel.

Tack, Björn

Jag skulle köpt en Canon 430 EX. Kan nästan allt som 580EX kan och är ännu mindre och smidigare (och då är ju redan 580 smidigare än Sigma).

Bättre exponering kan du inte få eftersom styrningen helt sitter i kameran.

froderberg skrev:
Jag skulle köpt en Canon 430 EX. Kan nästan allt som 580EX kan och är ännu mindre och smidigare (och då är ju redan 580 smidigare än Sigma).

Bättre exponering kan du inte få eftersom styrningen helt sitter i kameran.

Det är ju också ett alternativ, men räcker styrkan?

Det huvudsakliga användningsområdet är folk och fest och ibland på avstånd.

Jag har hela tiden tyckt att min Sigma ofta ger mig överexponerade bilder. Går jag omkring och fotar folk kan allt vara bra och sedan plödsligt blir en bild kraftigt överexponerad utan att jag förstår varför. Vet inte om det beror på blixten men jag hade hoppats att det kunde avhjälpas med en annan blixt. Det var vad jag menade med exponeringsprecision.

Genom jag skrev stycket ovan har jag just intalat mig själv att inte köpa en Sigma till, återstår då 430 ex och 580 ex.

Jag får kolla vidare på omdömen etc men alla här inklusive jag själv ibland tenderar att höja sina egna prylar till skyarna så det är svårt att sålla.

Blixt ska inhandlas före 28/7 då jag vet att jag behöver den.

Använder personligen en 430EX, tycker den är ypperlig! Ang räcker till... jag vet itne vad du har för krav, ledtalet är tycker jag helt tillräckligt, men det kan ju bara du svara på.

En smidig blixt i alla fall som har tydlig display med enkla knappar. smidig och behändig, kanske lite plastig men det gäller nog alla fabrikat märken...

BugEyes skrev:

Absolut.

Jag har hela tiden tyckt att min Sigma ofta ger mig överexponerade bilder. Går jag omkring och fotar folk kan allt vara bra och sedan plödsligt blir en bild kraftigt överexponerad utan att jag förstår varför. Vet inte om det beror på blixten men jag hade hoppats att det kunde avhjälpas med en annan blixt. Det var vad jag menade med exponeringsprecision.

Det kan vara så att blixten inte sitter som den ska om den bränner av full effekt. Men mer normal överexponering kan ju hända. Då gäller det att jobba med sin blixtteknik.

Den enda anledningen att köpa en Sigma är om man vill koppla ihop dem trådlöst.

Nu har jag kollat runt på en massa forum och börjar luta åt 430 EX som Magnus föreslog.

Skulle jag få för mig att vilja köra två blixtar trådlöst kan tydligen min Sigma agera master också.

Ska vela ett par veckor till och sedan köpa.

Tack för tipsen

/Björn

Kollade lite på priser och hittade den pågående cashback kampanjen som ger pengar tillbaka på 580 EX men inte 430 EX.
Kan således köpa blixten nu för 4045:- inkl moms från Scandinavian. Prisskillnaden mellan 580 och 430 krymper då till 1350:-, så då blir det nog 580 i alla fall.

BugEyes skrev:

Det huvudsakliga användningsområdet är folk och fest och ibland på avstånd.

Genom jag skrev stycket ovan har jag just intalat mig själv att inte köpa en Sigma till, återstår då 430 ex och 580 ex.

Jag får kolla vidare på omdömen etc men alla här inklusive jag själv ibland tenderar att höja sina egna prylar till skyarna så det är svårt att sålla.

Blixt ska inhandlas före 28/7 då jag vet att jag behöver den.

Ljusstyrkan på 430EX räcker mer än väl. Med +3 på blixten blir det dagsljus (nästan). Beroende på hur man vrider blixten också kan man åstadkomma ännu bättre bilder. Rakt på är ingen hit, rakt upp eller snett upp osv ger lite annat. Vill du lägga ut ännu mer pengar så finns ju 580EX.. Om du inte är genomdrivet proffs så räcker den billigare. Rent tekniskt kan 430:an en hel del. Du gör som du vill, men det är mitt tips.

Tack för svaren igen,

Klart att det blir ljust med 430 EX uppvriden till max. Men hur långt bort blir det tillräckligt ljust är frågan.

Jag är inte nybörjare på blixtfoto och köper blixten i första hand för professionell användning. Gå omkringbilder på bröllopsgäster och sådant står närmast på dagordningen för blixtfoto med kamerablixt. Har ju redan Sigma blixten och behåller den som backup.

Jag har dubbelt av det mesta inklusive hus men om blixten skulle paja vid fel tillfälle får jag problem, vad som helst annat klarar jag mig utan.
Jag vill ha en riktigt bra kamerablixt och ser inte prisskillnaden på 1350:- som stor i sammanhanget.

Antingen köper jag en riktigt bra blixt och har Sigman som reserv och ev andrahusblixt, eller köper jag riktigt billigt och har den nya som reserv. Men jag har i stort sett bestämt mig för 580 EX nu.

Fördelarna med 580 EX är naturligtvis styrkan, finns det fördelar med 430 EX framför 580 EX om man bortser från prislappen?

Tack för råden,

Det blev ändå en 580 EX som jag nu fått och provat, skriver en liten jämförelse med Sigman om någon är intresserad...

Format...
580 är lite smidigare och lite snyggare.

Kvalitetskänsla...
Lite bättre hos Canon blixten

Handhavande...
Stor fördel Canon, har begripliga och lättskötta kontroller samt en användarinstruktion värd namnet. Allt detta i motsats till Sigma blixten som har krångliga små knappar och usel handbok.
Många av dom möjligheter som finns hos Sigma blixten har jag aldrig använt just för att det varit för krångligt att ställa in dom. På Canon blixten är det nästan intuitivt och med en snabb läsning av instruktionsboken kan man det sedan.

Exponering med E-TTL automatik...
Här skiljer det sig en del.
Jag gick runt och fotade ungarna med båda för att se om resultatet blev lika. Det blev det inte då Canon blixten konsekvent underexponerade bilderna. Använde utsnittsmätning och försökte mäta i ansiktet på dom, använde indirekt blixt eller bouncer. Sigman gav högre exponering genomgående och ibland för hög. Känns som jag får köra FEC +1 vid denna typ av foto med Canon blixten.

Features...
Ungefär samma men betydlig mer lättanvända med Canon blixten. Det enda Sigman saknar är den utdragbara vita skivan som ska ge en ljusglimt i ögat vid indirekt blixt.

Övrigt...
Det funkade att använda Sigman som ETTL slav tillsammans med 580 EX som master, provade mest på skoj. Det kan ju vara användbart ibland att använda båda. Till exempel i en stor lokal då jag kan ställa upp Sigman längre fram i lokalen och enkelt välja när den ska avfyras eller inte med den utmärkt lättskötta master/slave/normal omkopplaren på 580 EX.

Slutsats...
580 EX kommer att vara den blixt jag normalt använder och Sigman kommer att ligga i väskan som reserv. Någon enstaka gång kommer den kanske att sitta på mitt andrahus eller köras som slav.

Att köpa...
Kollade marknaden hos de mer kända handlarna och priserna varierade mellan 4995:- och 4495:-, billigast just nu var Scandinavian.

ANNONS