Annons

Blixt till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Letar som en idiot på vad man ska köpa för blixt till min Canon EOS 350D. Ska vara en blixt som man trär på kameran. ALltså med sko.

Metz har jag för mig har bra grejer? Men det finns ett hav av blixtar att välja på.
Hjälp! :)

Tack

Nissin i612 är billig och stark. 1190:- om du behöver e-ttl dessutom. Har dessutom inbyggd slavfunktion ( dvs du kan placera blixten var du vill, den behöver inte sitta på kameran. Sånt är värdefullt om du ska ta porträtt och vill anvåända paraply eller softbox, ha blixten som tudioblixt helt enkelt ).

430EX brukar räcka för det flesta, ngt som jag varmt å starkt kan rekomedera är en blixtkabel OC-E3 som möjligör att välja vart du vill att blixtljuset ska komma ifrån.

Allt fler verkar vara nöjda med sina tredje parts blixtar, men tidigare så har det ofta varit ganska stora problem. Så om det är ngt mer man ska köpa från kamerahus tillverkaren så är det den externa blixten, men finns kanske en del fynd att göra.

Men om du vill ha säker mätning på blixten så kör på en halv stark 430EX.

Metz gör förövrigt bra blixtar, men ligger ju i samma prisklass som EX varianterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto