Annons

Blixt till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puckofisk

Avslutat medlemskap
Jag är en glad fotoamatör som som börjat upptäcka att jag nog behöver en blixt till min D70. Det är mest att ha själva funktionaliteten jag är ute efter, så det behöver inte vara någon jättedyr. Ser ofta folk som springer omkring med blixar där det sitter något sorts dämpande (?) suddig plast (?) framför blixtlampan. Ger det ett mjukt/naturligt ljus? Isåfall låter det intressant. Den funktion jag vill uppnå är alltså att slippa få kallt/tråkigt ljus när man t.ex tar portträttbilder i lite mörkare miljöer..

Tack på förhand om någon har något tips om en blixt som skulle kunna passa mig :)

(och visst är det så att det måste vara i-TTL?)

Nikons egna blixtar SB600 och SB800 är ett bra alternativ tycker jag.
Har själv nyligen köpt en SB600 som jag gillar skarpt förutom att jag inte får den att fungera med min Omnibouncer (plastskivan du undrar om) som är gjord till blixtmodellen.
När jag har omnibouncern på vägrar kameran ofta att ta bilden, varför har jag inte listat ut. Utan den fungerar blixten alltid som den ska och exponeringen funkar utmärkt (aldrig några utfrätta detaljer).
Nu kör jag istället med skivan som går att fälla fram på blixten (ger både mer vidvinkligt ljus och mjukare ljus).

SB800 är ett alternativ om du ofta behöver kraftigt blixtljus.

Hejsan

De blixtar som garanterat fungerar med D70 är Nikons SB-600 och SB-800. Den suddiga plastbiten du pratar om är en bouncer som diffuserar ljuset lite om man använder den på rätt sätt (den följer f.ö med SB-800, får köpas separat annars). Tycker själv att den inte gör så himla stor nytta, men andra gillar den. Gemensamt för båda blixtar är att man kan rikta blixthuvudet åt olika håll, riktar man den uppåt/snett uppåt så får man rätt bra resultat i ett normalt rum.
SB-600 är den billigare av dem och kostar runt 2500-3000kr beroende på vart du handlar. SB-800 är nån tusenlapp dyrare men då får man en starkare blixt med några fler funktioner, lite filter samt bouncer. Till båda får man med en liten plastfot med stativgänga om man vill använda blixten trådlöst.

Här är f.ö ett porträtt som jag tagit med D70 och SB-600 trådlöst: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=262136

ANNONS
Götaplatsens Foto