Annons

Blixt till G7

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Jag har en gammal blixt idag SUNPAK Auto 28B
Som fungerar till min analoga kamera.
Den fungerar inte till min G7 om jag har förstått detta rätt.
Är det så att idag passar bara Canons blixtar till canon, Nikons till nikon......
Det skulle vara bra om man kunde köpt en enklare och inte alltför dyr som passade till flera system som på den gamla goda tiden.
För detta gör ju att man måste ha olika blixtar till varje kamera om man inte är märkestrogen...
Exempelvis om man har en G7 och en D80.

Hej Björn,
Metz 54 MZ-4i tror jag kan användas till olika kameramärken tillsammans med tillhörande anpassad adapter. Finns hos Cyberphoto bl.a. Tyvärr är den ju inte billig, men det kanske finns enklare modeller.

Du kan fortfarande använda gamla 70-80-tals blixtar med inbyggd automatik. Det blir ju inte alls lika bra som med TTL-teknik, men inte sämre än förr heller.

Du kan också exempelvis använda en Nikon SB-24 som också har inbyggd sensor. Med den kan man ställa in fler arbetsbländare än med äldre blixtar. Även många 90-tals Metzar funkar med den inbyggda automatiken.

Men ska du ha bästa möjliga funktion och bildkvalitet är det Canon E-TTL-system. Men det behöver inte stå Canon på blixten. Metz, Nissin, Sigma går också bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto