Annons

Blixt till Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyligen införskaffat en D600 och funderar nu på att hitta en "prisvärd" men inte alltför avancerad blixt. Har sneglat lite på ex. Dörr DCF50. Är det ett så pass prisvärt märke som det verkar, eller är det mer att man får vad man betalar för, dvs. att jag borde satsa på ett annat märke?

Kommer mest använda blixten för stillbildsfotografering och då i första hand porträtt eller helfigursfoto av en eller flera personer i hemmamiljö (dvs, video och stillbild i större lokaler är inte första prio). Har en budget som gärna för stanna på 1000 kr, men kan nog sträcka mig till 2000.

M v h
Johan
 
Nu har jag inte testat Dörrs blixtar men tipset är annars att skaffa en bagagnad Nikonblixt. Både SB-800 och SB-900 går att hitta för under 2.000:- och SB-600/700 billigare än så.
 
Tack för tipset, det låter vettigt. Ska se om jag kan hitta en SB-700 eller möjligtvis en SB-600 någonstans. Såg att det fanns ett par 600:eek:r på Tradera. Andra tips om bra beganat-sajter?
 
Jag hade undvikit SB-900, de har en tendens att överhetta, välj SB910 istället.

Hmmm ... känner att jag behöver nyansera "tendensen".

SB-900 har ett skydd mot överhettning. När blixten riskerar att överhettas stängs den av helt. Fram tills denna larmgräns arbetar SB-900 på för fullt, dvs både korrekt blixtstyrka OCH snabbt.

SB-910 (och även SB-700 ) har ett annat sätt att angripa överhettning. De tvingar blixten att ta allt längre pauser för att kyla ned. Blixten arbetar alltså vidare med korrekt blixtstyrka, men den går långsammare mellan uppladdningarna. SB-910 har även en ny mjukvara som bättre hanterar överhettning, så att du får något fler blixtar än med SB-900 innan överhettningsregleringen går in.

Jag har flera SB-900 och har bara lyckats överhetta dem en gång och det var när jag försökte stressa fram larmet. Vid uppdrag har jag aldrig kommit upp till denna nivå ;)

Men SB-910 ligger en bra bit över TS budget och SB-900 säljs inte längre. Däremot så skulle jag jag fundera på en SB-700 om jag var TS. SB-700 hanterar alla aspekter av Nikon CLS, vilket kan vara en fördel.
 
Däremot så skulle jag jag fundera på en SB-700 om jag var TS. SB-700 hanterar alla aspekter av Nikon CLS, vilket kan vara en fördel.
Tack för tipset. Kan helt klart vara intressant om jag hittar en SB-700 till bra pris. Men vad är det för CLS-funktioner förutom möjligheten att agera commander som jag går miste om med en SB-600 jämfört med SB-700?
 
Tack för tipset. Kan helt klart vara intressant om jag hittar en SB-700 till bra pris. Men vad är det för CLS-funktioner förutom möjligheten att agera commander som jag går miste om med en SB-600 jämfört med SB-700?

Nja, jämfört med SB-600 är det kanske inte så mycket mera. Hittade denna jämförelse på nätet om du önskar fördjupa dig.

Den största skillnaden jag kan tänka mig är du kan köpa en SB-700 i affären, medans SB-600 endast finns begagnad.
 
Tack för alla tips. Det blev till slut en begagnad SB-600 för 1000-lappen. Har bara skjutit av ett par enstaka bilder ännu, men än så länge verkar det vara ett köp jag kommer bli nöjd med!
 
ANNONS