Annons

Blixt till Nikon F3, FE

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej, jag tankte ta steget in i blixtfotograferingens forhoppningsvis underbara varld, men vet inte vad jag ska kopa for blixt. Jag behover nagot som tillater mig att utnyttja potentialen i de tva kameror jag ager: Nikon F3 och FE. Jag tanker mig att de blixtar som saljs idag har ett antal funktioner som jag inte kan utnyttja. Ar darfor nagot begagnat bast for mig?

Kan jag fraga nagon av er om rad?

Erik

Ett beg stavaggregat från Metz kanske vore något. Köp ett relkativt nytt, de äldre kan skada nya elektroniska kameror. Klumpigt? Ja, men passar bra till F3 eftersom den har speciell blixtanslutning.

Till en FE skulle jag rekommendera Nikon SB24. Du får ju ingen TTL-mätning med den kameran, men SB24 är bra att använda med den inbyggda automatiken och manuellt. Den är lätt att hitta för runt 500 kr.

Till F3 är det lite knepigt, med tanke på den knäppa skon. SB16A är gjord för den och rätt bra, men svårare att få tag på. Jag vet att det funnits adaptrar så man kan använda blixtar med standardkontakt, och då funkar ju SB24 också.

Jag har en SB12 till min F3:a. Blixten är bra, lyser ut min 28:a men placeringen av blixtskon på kameran är... ja... kass! Jag skulle använda den mer om det inte vore för blixtskon. Nu ligger den i garderoben och dammar.

Om jag skulle välja mellan en FE och en F3 och exempelvis handhålla och ta blixtbilder, vore det definitivt FEn jag skulle ta i så fall. Då kan du få på en vanlig blixt utan problem. Har du tillgång till nån fotohandlare i närheten, gå dit med kameran och få lite råd där. Ska du ta bilder från stativ, då spelar det mindre roll vilken kamera du tar.

Som tidigare sagts, kan en Metz stavblixt vara en bra idé att titta efter.

Hej, och tack for hjalpen.

Jag ar ute efter nagot ganska behandigt, sa en stavblixt verkar opraktiskt. Jag har hittat annonser om SB12, till F3. Pa vilket satt ar placeringen opraktisk, vad ar det som stor?

Vad det galler FE, sa undrar jag om det inte blir svart att exponera utan automatik. Sa fort avstandet till motivet andras, maste ju mangden ljus andras, forestaller jag mig.

Vad ar det som ar automatiskt pa SB24?

Ja, jag hade tankt mig att blixtra lite handhallet. Fotografera manniskor.

halsningar
Erik

Erik,

det som stör med SB12:an är egentligen det att den helt enkelt inte är placerad mitt på kameran utan på sidan. Det känns för mej lite obalanserat och tungt, men det är nog bara en smaksak. Jag är mest intresserad av foto i befintligt ljus. Det kanske bara är därför jag tycker det är knöligt: ovana och lätt ointresse. :)

Angående manuellt blixtfoto: varje blixt har ett så kallat ledtal vid ISO100, för SB12:an är det 25. Formeln ser ut som följer:

Bländaren är lika med Ledtalet delat med Avståndet (i meter) vilket innebär att om blixten har ledtalet 25, då blir det bländare 8 om avståndet är strax över 3 m (eller 3.1 meter mer noga räknat).

Formeln är lätt att komma ihåg i huvudet, vilket kan vara ganska bra ibland om nåt inte funkar som det ska med automatiken, att kunna kalkylera det rakt av i huvudet, på ett ungefär.

Här har du lite mer grundläggande info om Nikons egna blixtar: http://www.bythom.com/nikon.htm

Här är bilder och bruksanvisningen till SB12:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/flash/sb12/index.htm

I Fotoskolan på sajten här finns en del översiktsinformation om blixt och hur det funkar.

Hoppas det ger mera kött på benen. Återkom om det är fler frågor och funderingar.

Hej, och tack för info.

Jag tänkte inte ens på att sned belastning skulle vara ett problem, så det var ju bra att du nämnde. SB12 verkar inte gå att vinkla upp i taket (om man inte fyrar av via blixtkabel?), så jag är i första hand ute efter någon som SB17 eller liknande.

---

Blixtteknik utan TTL verkar ju alltså att gå att behärska, även om man ständigt måste tänka på avståndet.

---

Fotosidans blixtskola: Så finns det alltså också blixtar som själva mäter hur mycket ljus som reflekteras från motivet. Den bästa lösningen verkar vara att sätta en sådan blixt ovanpå min FE. Någon som har gjort det och kan säga hur bra det fungerar?

Hej,

så har jag köpt en SB-17 till min F3.

Vet någon av er var man kan hitta en manual? Det finns information på www.mir.com.my, men jag får inte någon ordning på det som står där. Problemet är att den röda ljussignalen blinkar, istället för att lysa stadigt. Kameran är inställd på A, och blixten på TTL. Använder ISO 400 idag.

Tack för hjälpen
Erik

Erik Petersson skrev:
Hej, jag tankte ta steget in i blixtfotograferingens forhoppningsvis underbara varld, men vet inte vad jag ska kopa for blixt. Jag behover nagot som tillater mig att utnyttja potentialen i de tva kameror jag ager: Nikon F3 och FE. Jag tanker mig att de blixtar som saljs idag har ett antal funktioner som jag inte kan utnyttja. Ar darfor nagot begagnat bast for mig?

Kan jag fraga nagon av er om rad?

Erik
Det bästa och dyraste du kan göra är att köpa den speciella adaptern (SC 17 tror jag) till F3. Den tillåter användnig av alla anpassade blixtar med vanlig blixtsko, dvs att en SB 28 skulle fungera med standart TTL. Det är en relativt ny tillbehörssko som åtminstone för ett par år sedan gick att köpa ny på Scandinavian Photo. Skulle tro att priset ligger på ca 2000 kr.

Från Thom Hogans "The Nikon Flash Guide"

Erik Petersson skrev:
. Problemet är att den röda ljussignalen blinkar, istället för att lysa stadigt.
" If the ready light flashes (even prior to a flash burst), either the SB-17 isn't secure fastened to the F3 or you've selected an ISO film speed value on the camera that isn't in the unit's useable range (remember, in TTL mode, only ISO 25 to 400 is usable)."

Maila mig så kopierar jag de åtta SB-17-sidorna ur Hogans bok (boken går inte längre att köpa).

Re: Re: Blixt till Nikon F3, FE

paul innergård skrev:
Det bästa och dyraste du kan göra är att köpa den speciella adaptern (SC 17 tror jag) till F3. Den tillåter användnig av alla anpassade blixtar med vanlig blixtsko, dvs att en SB 28 skulle fungera med standart TTL. Det är en relativt ny tillbehörssko som åtminstone för ett par år sedan gick att köpa ny på Scandinavian Photo. Skulle tro att priset ligger på ca 2000 kr.
Undrar om inte namnet på tillbehörsskon heter AS 17 (adapter shoe).

ANNONS
Götaplatsens Foto