Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt till pentax k-5

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Nu när jag skulle börja fota igen efter ett uppehåll så såg jag att min pentax blixt 360 FGZ vart med om en olycka.. batterierna hade exploderat i blixten och den ligger nu på tippen.

Jag tyckte denna blixt var väldigt komplicerad och tyckte aldrig om att använda den så jag har aldrig riktigt fått någon riktig erfarenhet av att fota med blixt. Jag skulle vilja köpa en blixt som är enkel att hantera, som kan användas med fjärrutlösare, ska kunna vinklas mot tack (gärna mot vägg med men går ju vrida på kameran).

Skulle bli överlycklig om en blixt för 700ish kr täckte mina behov men kan nog sträcka mig till 2000kr om det är motiverat. sett metz blixtrar som verkar vettiga mellan 1000-1500kr, en sigma som kostat 3200kr finns för 2000kr på nån webbshop.

Ser gärna att den ska fungera med k-1 då det förhoppningsvis är ett kommande inköp (metz jobbar med update såg jag på forumet).

Tanken är främst porträtt foto.

tack på förhand!

inställningarna tyckte jag kändes bökiga men det som var problemet var förmodligen min bristande kunskap om vad som var vad. Jag skulle nog gilla en blixt från apple :)

inställningarna tyckte jag kändes bökiga men det som var problemet var förmodligen min bristande kunskap om vad som var vad. Jag skulle nog gilla en blixt från apple :)
Frågan är vad som skulle vara enklare? Pentax egna har ju PTTL-autoläge och enklare än så blir det inte riktigt.

Ja alltså den kanske inte var så svår (nog jag som krånglade till det). Men finns det några bra bilkgare blixtrar som rekommenderas?

Ja alltså den kanske inte var så svår (nog jag som krånglade till det). Men finns det några bra bilkgare blixtrar som rekommenderas?

Utan att själv ha Pentax så tänkte jag direkt på en Nissin i40 när jag läser ditt önskemål.

Har den själv (till mina Fujifilmhus) och den är extremt enkel att använda med endast on/off, två rattar och pilotknapp. Är en väldigt prisvärd (runt ca 1800 ny, köpte min för 1000 beg. med halvårs garanti) och smidig blixt med bra GN och snabb laddning med AA-batterier för sin kompakta storlek. Motorzoom, bra vinklingsmöjligheter och bra med tillbehör med som standard.

Sökte lite på både prisjakt och CyberPhoto (där jag köpte min), men hittade tyvärr inte någon Pentax-version av den. Vet inte om det inte kommit än (Fuji-versionen kom långt efter de andra, så de verkar starta med de stora först och ta de lite mindre senare efter hand), eller om den bara inte säljs i Sverige. Annars så verkar många här på Pentax-forumet köra med Metz, så det kan säkert vara värt att kika på någon liknande modell där.

Utan att själv ha Pentax så tänkte jag direkt på en Nissin i40 när jag läser ditt önskemål.

Har den själv (till mina Fujifilmhus) och den är extremt enkel att använda med endast on/off, två rattar och pilotknapp. Är en väldigt prisvärd (runt ca 1800 ny, köpte min för 1000 beg. med halvårs garanti) och smidig blixt med bra GN och snabb laddning med AA-batterier för sin kompakta storlek. Motorzoom, bra vinklingsmöjligheter och bra med tillbehör med som standard.

Sökte lite på både prisjakt och CyberPhoto (där jag köpte min), men hittade tyvärr inte någon Pentax-version av den. Vet inte om det inte kommit än (Fuji-versionen kom långt efter de andra, så de verkar starta med de stora först och ta de lite mindre senare efter hand), eller om den bara inte säljs i Sverige. Annars så verkar många här på Pentax-forumet köra med Metz, så det kan säkert vara värt att kika på någon liknande modell där.

Ta k för tips, jag ska undersöka nissin och metz!

Nissin verkar inte stödja pentax så jag har läst på om sigma och metz.

Metz verkar vara den blixt som lämpar sig bäst för mig pga av att jag har svårt att förstå mer avancerad användning. För att ha riktigt roligt så tänker jag en kombination av dessa två, så kan den lilla slava (vad det nu innebär). Köper jag sigma 610 dg super får jag mer funktion och mer kraft men den kostar 2000kr så blir en betydande skillnad för mig

METZ 44 AF-1 Pentax 1500kr
METZ Mecablitz 36 AF-5 Pentax för ca 1000kr

Jag vill som sagt lära mig fota porträtt och då kunna leka mer med ljus, räcker metz kombon för detta eller kommer avsaknade av avancerade funktioner vara påtaglig? Är den lilla 36an för svag och borde jag köpa 2st 44?

Köpte den nya varianten av metz 44 af 2 för 2000kr på media markt, den ska ha p-ttl, HSS med mera men jag får den enbart att fungera i slavläge med min k-5.

Jag trodde att jag skulle kunna använda blixten externt och trådlöst utan att behöva använda blixten på kameran som styrblixt. Måste jag köpa in mer prylar för att få det att fungera som jag vill?

Känns som att jag kommer lämna tillbaka blixten då varken det trådlösa eller HSS verkar fungera.

Köpte den nya varianten av metz 44 af 2 för 2000kr på media markt, den ska ha p-ttl, HSS med mera men jag får den enbart att fungera i slavläge med min k-5.

Jag trodde att jag skulle kunna använda blixten externt och trådlöst utan att behöva använda blixten på kameran som styrblixt. Måste jag köpa in mer prylar för att få det att fungera som jag vill?

Känns som att jag kommer lämna tillbaka blixten då varken det trådlösa eller HSS verkar fungera.

Jag kanske missförstår något, men den trådlösa styrningen består mig veterligen av att en blixt på kameran via ljuspulser styr de andra blixtarna. Det går att ställa in så att det endast är de fristående blixtarna som används vid exponeringen av motivet, men blixten på kameran kommer alltid att avfyras för att att kunna styra de övriga.

Jag behövde inte använda kamera blixten för att trigga min original pentax externa blixt. Jag har lämnat tillbaka Metz blixten nu och kommer satsa på Yongnuo http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-...984371?hash=item2a4e0b3773:g:GUwAAOSwqu9VD9H0
och http://stores.ebay.com/hkyongnuopho...91168016&_sid=720284096&_trksid=p4634.c0.m322

Frågan är bara om jag ska köpa för canon eller nikon, har för mig att den ena ska fungera och den andra inte.

Jag testade en kompis lite äldre versioner av Yongnuo och de fungerade bra med min pentax k-5 så de nyare versionerna borde förhoppningsvis fungera men det känns lite som att man chansar (tyvärr hade min vän ingen aning om vilken model han hade köpt till sin sony). Youngnuo är ju billiga och fungerar som slavblixt så inte hela världen om det blir fel.

Jag behövde inte använda kamera blixten för att trigga min original pentax externa blixt. Jag har lämnat tillbaka Metz blixten nu och kommer satsa på Yongnuo http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-...984371?hash=item2a4e0b3773:g:GUwAAOSwqu9VD9H0
och http://stores.ebay.com/hkyongnuopho...91168016&_sid=720284096&_trksid=p4634.c0.m322

Frågan är bara om jag ska köpa för canon eller nikon, har för mig att den ena ska fungera och den andra inte.

Jag testade en kompis lite äldre versioner av Yongnuo och de fungerade bra med min pentax k-5 så de nyare versionerna borde förhoppningsvis fungera men det känns lite som att man chansar (tyvärr hade min vän ingen aning om vilken model han hade köpt till sin sony). Youngnuo är ju billiga och fungerar som slavblixt så inte hela världen om det blir fel.

Ok, jag måste i alla fall styra min 360fgz via den inbyggda blixten, då får man även med TTL funtionalitet. Hur styrde du din blixt pentaxblixt? Radiosändare? I så fall är det väl bara att utnyttja samma system nu?

K5'an kan omöjligt trigga en extern blixt utan att använda sin egen, om du inte sätter på en sändare eller använder en kabel... Så vitt jag vet i alla fall.

Man kan ju sätta den externa blixten i blixtskon ;-)
Men trådlöst blir det svårt utan att använda den inbyggda som styrblixt (eller andra tillbehör som sagt).

//Lars

Måste vara minnet som sviker mig, ni har såklart rätt. ber om ursäkt om jag skapar förvirring. Tack för all hjälp o svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto