Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Sony A 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Eriksson

Medlem
Hejsan!

Rookie här och detta är mitt första inlägg. Skaffade mig en Sony A200 för ett par månader sedan (mitt första system) och nu till jul tänkte jag unna mig själv en extern blixt eftersom jag hittills bara kört med inbyggda. Är det någon som har tips på bra blixtar till mitt hus? Amatörfotograf med viss koll på min egen kamera. Experimenterar för fullt, men behöver alltså inga värstingprylar.

Jag ber om ursäkt över ev dubbelinlägg..

Helena

Original är alltid bra eftersom man slipper bekymra sig om eventuella kompatibilitetsproblem. Sen ska du se till att den är vinklingsbar, så du kan styra vart du vill ljuset ska komma ifrån.

Ett: Jag håller med Jörgen - Original är att föredra.

Två: Därmed är "vinklingsbar" överspelat - alla är det.

Tre: Nytt Sony HVL-42AM - 2.200:-, HVL-56AM - 3.800:- & HVL-58AM - 4.300:-.

Fyra: Beg Minolta 3600HS(D) - 1.100:-, 5600HS(D) - 2.200:- & Sony HVL-36AM - 1.500:-

Siffrorna i resp modellbeteckning står för resp. blixts styrka. Jag klarade mig ganska länge med 36, ända tills jag på allvar började köra blixt för att ha kontroll över ljuset. Du borde klara Dig med en 36'a eller den nya 42'an.

Tack för hjälpen! Nu vet jag ungefär vad jag ska gå efter. Alla Minolta passar min kamera, eller har jag fel? Sony har väl köpt upp Minolta eller ngt sådant? Begagnat för dig = Blocket eller vet du någon annan bra site där man kan kolla runt?

En dum dum dum, jättekorkad fråga: kräm till blixten, dras det på kamerans batteri, måste man ladda upp den eller kör man med egna batterier till blixten?

Tusen tack till er båda!

Det kan det ju vara om du vill ta stående bilder.

Jo, Sony köpte KonicaMinoltas kameradivision och dom blixtarna passar. Leta efter 3600 eller 5600. Äldre modeller funkar inte fullt ut med automatiken.

Blocket, ebay eller fotosidans köp & säljavdelning.

Blixten har egna batterier, 4st LR06.

Slagen av "Ville Vessla" ;D - posten får stå i alla fall.

Blixten käkar egen mat, laddningsbara NiMH-batterier fungerar bra, alkaliska sådär ( IKEAs är hyfsade ), men allra bäst är externa batteripack för NiMH, men då är det inte riktigt lika skolenkelt längre.

De Minolta jag nämnt fungerar med Din Sonykamera. Det finns fler, men inte om Du vill utnyttja trådlös blixtstyrning och full automatik.

Det finns radannonser här på fotosidan.se, men inga passande blixtar just nu. Blocket, Tradera och eBay är andra källor, men också dyxum.com. Det kan finnas restexemplar av HVL36-AM i en del butiker, den har "precis" slutat tillverkas och ersatts av HVL42-AM. Kolla på prisjakt.nu om Du kan klippa ett sista ex till lite lägre pris. Japan Foto sålde för 1600:- för ett tag sedan, men jag vet inte om de har några kvar.

Ska Du handla restex, eller beg., ska det vara en bit under 2.200.- som Du kan få en ny HVL42-AM för hos el Giganto.

Vridbart huvud, t.o.m. vinklingsbart huvud, är mindre intressant, eftersom Du kan köra trådlöst, dvs. ta loss blixten från kameran, riktad den åt vilket håll Du vill, t.o.m. bakåt, och ändå ha full automatik.

ANNONS
Götaplatsens Foto