Annons

blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

staffanjonsson

Aktiv medlem
Undrar om någon här har något tips på en blixt för utomhusbruk, alltså en större blixt som kräver eget stativ. har kikat runt lite på yfo.se men fattar inte så mycket av blixtarna där. är inte så hajj på blixt området så vet inte vad man ska ha. vill bara ha en blixt med lite kräm i, som klarar utomhusbruk. inte ute efter nån värsting, vill bara ha en bra blixt för billig peng. hittar inga begagnade på blocket eller tradera heller. tack pfh.

hur mycket kräm behöver du?? Är det en studioblixt du vill ha eller är det en on-cam-blixt med krydda i som du kan ställa på eget stativ?

Dom stora blixtarna från tex Metz och dom andra stora tillverkarna har ju blixtar för kameran med bra krydda i. Dessa kan med fördel monteras på stativ med softboxtar osv och kan med fördel fjärrstyras. Nyare digitalkameror kan man tom få att mäta ljuset och styra blixten remote på avancerade sätt.

Andra sätt är ju studioblixtar, finns från nån tysenlapp upp till vad du vill. Tvåpack ink stativ och paraply finns snorbilligt på tex kaffebrus.com . Nackdelen är väl att du behöver 220 med dig, men har man ork/tid/möjlighet/bärare så kan man ju alltid ta med sig ett bensindrivet elagg.

själv har jag lyxat till mig och skaffat mig batterdrivna studioblixtar, flott värre, men med begränsad kräm då.

Hoppas du vart nåt klokare.

finns massa fina material idag som är ljusgenomsläppliga, och eftersom blixten inte ger ifrån sig lika mycket värme som tex ett fastljus gör så är värmen inga problem.
Ännu enklare vore ett softboxparaply och en vattentät huv (svart sopsäck tex) för baksidan så är du set sen.

Tror inte dom är så känsliga för fuktiga miljöer, däremot skall man nog undvika att få direkt regn eller snö på själva agget, softboxen tål nog.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto