Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten jävlas igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Här kommer en liten fortsättning på min tidigare tråom blixtproblem. Den gamla tråden finner ni här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30148

Jag har alltså en Soligor DG-340DZ till min 300D. Efter mitt förra problem var cyberphoto som vanligt väldigt vänliga, och bytte min blixt mot en ny. Denna nya blixt dök upp i måndags. Jag tog då två bilden för att se att den funkade. Allt verkade frid och fröjd.

Nu skulle jag återigen använda blixten, men då visar det sig att bilderna blir kolsvarta. Precis som när man har alldeles för kort slutartid. Blixten löser ut, så det är inte därför. Är det synkningen som är helt galen? Nåt annat det kan bero på?

Jag har testat med en canonblixt, och allt funkade då bra...

Är du säker på att du kör blixten i e-ttl och inget annat läge (om det nu går att ställa)? T.ex. att du kör manuellt med 1/128 kraft. Kolla också vad som sker i ett mörkt rum med lång slutartid. Brinner blixten av och det ändå är kolsvart så kan det ju säkerligen vara att kommunikationen mellan kamera och blixt inte synkar.

Finns inget annat läge att välja på blixten. De lampor som ska lysa på den lyser. Har testat köra alla olika lägen med samma resultat...

Ska testa i mörkret o se vad som händer...

Fortfarande bäcksvart. Nåt verkar ju onekligen konstigt med blixten. Den har en tendens att inte lösa ut varje gång heller märkte jag nu =/

ANNONS
Götaplatsens Foto