Annons

Blixten tog datorn...

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Åskan har gått hårt åt min dator och jag tänkte att kanske någon på detta eminenta forum vet vad som bör göras. Symptomen lyder som följer: Datorn startar upp men skärmen går aldrig igång (ja, jag har testat med flera skärmar). Påslagsknappen på framsidan slår inte längre på datorn utan om det ska hända något måste jag använda huvudströmbrytaren på baksidan. Jag har bytt nätdelen och kollat på kretskorten efter läckande/böjda kondensatorer men några sådana finns inte. Vad kan jag kolla mer?

Tack,
Peter

Nu vet jag inte hur du har sladdarna kopplade, men det kanske är så enkelt att en säkring gått så att du inte får ström till skärmen?

Annars är det väl grafikkortet som lagt av. Och knappen på framsidan har väl gått samma väg, åska är ett elände.

nu vet jag inte hur händig du är med datorer men jag hade iaf gjort såhär:

demonterat datorn totalt sedan provkört varje del i en frisk dator. det som funkar behåller du, det som är sönder kastar du och inhandlar nytt. sen är det bara att sätta ihop datorn igen och hoppas på det bästa. sen kanske du ska inhandla ett åskskydd så detta inte händer igen..

eller så kontaktar du försäkringsbolaget och hör om du kan få ut en ny dator.. har ingen aning om hur dom ställer sig till trasiga datorer dock. men kasta inte den trasiga utan låt först nån som orkar ta reda på vilka delar som är friska.. alltid bra med reservdelar ^^

Händig och händig... Jag tvekar inte att skruva isär saker men jag vill gärna ha en "plan" för vad som ska göras. Åskskydd fanns men jag antar att det inte var av någon högre kvalite... (Skyddat grenuttag av enklare modell).

Peter

Peter Thorén skrev:
Jag tvekar inte att skruva isär saker men jag vill gärna ha en "plan" för vad som ska göras

Din "plan" är naturligvis att göra en vanlig felsökning med hjälp av uteslutningsmetoden. var del testas för sig och det som är sönder byts ut

ANNONS
Götaplatsens Foto