Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtförståelse med en EOS 30 "Nivå 1"

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Juhlin

Aktiv medlem
Har just börjat försöka förstå blixtfotografering lite djupare (skrapat på ytan alltså) och undrar om man kan ställa in slowsync manuellt på en Eos 30? Ryktesvis så har vissa kameror slowsync i nattläget men jag använder sällan (läs aldrig) automatiken, ska man göra fel ska man göra det själv ;0)

Nån som har några länkar man kan plugga på?

Vad är det egentligen jag ställer på blixtkompenseringen på kameran? Styrkan på ljuset?

Kan man göra andra inställningar för blixten än blixtkompensering?

Kan jag komma ner på tider under 1/125 med en extern blixt? Hur korta tider kan jag komma ner på?

Vilka blixtar funkar bra med en Eos30?

Går det att handla en bra blixt för 1000lappen eller krävs det att jag snyltar från semesterkassan?

MVH Artur Juhlin

A.Juhlin skrev:
Har just börjat försöka förstå blixtfotografering lite djupare (skrapat på ytan alltså) och undrar om man kan ställa in slowsync manuellt på en Eos 30? Ryktesvis så har vissa kameror slowsync i nattläget men jag använder sällan (läs aldrig) automatiken, ska man göra fel ska man göra det själv ;0)

Du får blixtexponering med lång tid med programlägena Av, Tv samt M. Det är bara i P som det är spärrat till 1/60s som längst.

Nån som har några länkar man kan plugga på?

Vad är det egentligen jag ställer på blixtkompenseringen på kameran? Styrkan på ljuset?

Kamerans automatik har en uppfatting om vad som är rätt exponering. Precis som den vanliga exponeringsmätaren kan kameran bli lurad av ett ljuset eller mörkt motiv och då behövs kompensering. Men det kan också vara att man i vissa situationer vill ha ett svagare blixtljus, t ex då man använder upplättnadsblixt. En normalstark blixt kan då uppfattas som onaturligt stark efterom den blir lika stark som solen.

Blixtstyrkan regleras genom hur länge blixten lyser Det kan skifta mellan ca 1/50 000s och 1/1000s

Kan man göra andra inställningar för blixten än blixtkompensering?

Lekfunktionen stroboskop finns ju på en del och manuell blixt vilket kan vara bra i hemmastudion för att få konstant ljus.

Kan jag komma ner på tider under 1/125 med en extern blixt? Hur korta tider kan jag komma ner på?

Du får kolla om din kamera har High Speed Synk, i så fall funkar det med alla EX-blixtar

Vilka blixtar funkar bra med en Eos30?

Canon EZ och EX-serie funkar fint. EX ger E-TTL vilket är lite bättre, men de är eftertraktade eftersom de funkar till digitalmodellerna

Går det att handla en bra blixt för 1000lappen eller krävs det att jag snyltar från semesterkassan?

Det finns många 540EZ beggade. Det är en superblixt och eftersom de är svårsålda borde du kunna pruta till en tusenlapp. Det är samma modell som 550EX fast utan E-TTL.

Föregångaren hette 430EZ men var inte alls lika avancerad eller kraftfull, men en sån funkar ju också. Kostar under tusenlappen

ANNONS
Götaplatsens Foto