Annons

blixtfotografering med förhinder

Produkter
(logga in för att koppla)

thomas a

Medlem
Hej igen!
Mitt problem denna gång är en frustration över att min "finare" kamera (Olympus OM2 och T 32 blixt) är mer begränsad än den betydligt enklare compaktkameran vad gäller blixtfotografering.
Grejorna har förstås några år på nacken...
Problemet är att jag inte kan ta bilder med långsamt synk dvs nattfotografera med blixt.
I instr-boken går det inte att läsa sig till att detta är möjligt.
Röda ögon komp verkar också omöjligt.
Nån som har stött på och löst problemet?
 
Nu har jag inte använt någon annan Olympus än OM-1 och definitivt aldrig med blixt. Men slowsyncfunktionen på kameror brukar enkom finnas till för att man skall få kameran att välja en långsam slutartid när man befinner sig i ett automatexponeringsläge, dvs där kameran själv väljer slutartid med utgångspunkt från det befintliga ljuset.

Lösningen är enkel, slå över till manuell exponering. Då är du fri att välja vilka exponeringstider du vill, så länge du inte väljer snabbare tider än den snabbaste blixtsynktiden som brukar vara nånstans mellan 1/60 och 1/250 på spegelreflexer med filmplansslutare.

Lösningen på röda-ögon-problemet är sällan kompaktkamerornas förblixtar. Effektivare är att flytta blixten längre från objektivet.
 
Hej thomas, jag kan inte din kamera, men om du säger att kameran är av äldre modell, går det inte bara att a) ställa in tiden manuellt, dvs riktigt långa tider från 15-dels sekund till B eller T och låta kameran och blixten sköta bländaren/exponeringen, eller b) ratta allt manuellt - ställa in en lång tid etc... ??
 
thomas a skrev:
Problemet är att jag inte kan ta bilder med långsamt synk dvs nattfotografera med blixt.

Varför går inte det? Jag har för mig att man kan använda alla längre tider än 1/60 med de äldre Olympuskamerorna och elektronblixt.

Röda ögon-finesser som blinkande blixt i några sekunder innan bilden tas, tycker jag mest är irriterande.

Jag har aldrig haft något problem med röda ögon med min Olympus OM-20 eller OM-1, förutom när jag fotat djur med extra stora pupiller.

Den bästa lösningen mot röda ögon är att blixten inte befinner sig för nära objektivet. T.ex. kan man montera blixten på en blixtskena.
 
Senast ändrad:
tack, nu börjar det arta sig (förutom EMU resultatet ) (ajajaj kanske politik inte ska ventileras här). Jag går ut och provar, men inte inatt och rapporterar tillbaka.
 
ANNONS