Annons

Blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Hej
Med lätt bedrövelse läser jag manualen till min nya blixt. Den är inte användarvänlig, kan man väl säga... Kanske någon här är duktigare :) Jag har en Nikon D70 och en ny SB800.

Jag skulle vilja veta hur jag snabbt och enkelt ställer in så att jag använder den inbyggda blixten och har SB800n som slav och kör med "slow" inställningen för blixten.

Alltså: gå in i kamerans meny och välj "pennan" samt X och ställ in läge Y. Ställ in blixten på läge Z. Men vad är X, Y respektive Z i det här sammanhanget? Jag försöker köra som vanligt, men det blixtrar inte i slaven...

Andra, mern allmänna blixtfrågor:

Brukar ni slå slaven i taket, eller vart riktar ni den för att undvika hårda skuggor?

Även andra blixttips mottages tacksamt, jag har aldrig egentligen gillat blixtfotografering, men det är säkert kul om man lär sig ordentligt hur man ska göra någon gång. Just nu är det någon gång :)

PS Lade denna fråga under "Nikon" förut, men delar av den kan säkert andra också ha glädje av, så jag lägger den här också.

Det fick sitt svar på annat håll. Som jag misstänkte gjorde jag något fel, det var en inställning på blixten, till remote, som skulle till också.

ANNONS
Götaplatsens Foto