Annons

Blixtporträtt utomhus - utrustningsfråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Har gått igenom fotosidans forum i över en timme nu utan att hitta något klockrent svar. Så jag skapar ett eget inlägg.

Tänkte öva upp min förmåga att ta snygga porträtt utomhus med blixt nu när hösten är här. Jag kör med en Canon 20D, en 420-blixt och Canons trådlösa blixtsändare ST-E2.

Det funkar hyggligt till lite enklare blixtbilder men uppfyller inte mina egentliga krav.

Det jag är ute efter är ett smidigt och batteridrivet blixtsystem med hygglig ljusstyrka som inte kostar en förmögenhet. Framförallt måste det gå att ställa blixten (blixtarna) manuellt och så måste de naturligtvis funka ihop med min Canon.

Jag har funderat i banor som att köpa ett par gamla manuella Metzblixtar eller liknande som går att montera på stativ.

Det jag undrar är om det finns någon där ute som kommit på en riktigt smart lösning i sammanhanget. Alla tips tas tacksamt emot.

/Joakim

P.S. Exempel på bilder som jag tänkte öva upp mig på att ta hittar ni här: http://www.dg28.com/technique.html

en eller två 430 EX

Hej,
om du redan har en sändare och en 420EX så är väl det bästa att komplettera med en eller två 430EX.
Då har du ett bra blixtsystem som du kan ställa både auto (ETTL) och manuellt. Jag har liknande uppsättning, 580, 550 och 430. 580 fungerar klockrent som master. Kan ställa manuellt läge på båda slavarna var för sig; "A" kanal resp "B" kanal. Finns säven en "C" kanal för en tredje blixt om man kör 580EX. På ST-E2 finns bara A o B kanal.
OBS att varje kanal kan vara flera blixtar, så du kan i princip ha oändligt antal blixtar, men "bara" ställ tre olika nivåer på styrkan.

Tack för ditt svar Tibor.

Det enda jag funderar på är om 430EX-blixten är tillräckligt kraftig.

Dessutom skulle man förmodligen kunna få minst ett par (kanske tre) begagnade Metz stavblixtar för samma pris som en 430EX.

Men jag kanske tänker helt fel. Systemet du föreslår verkar ju smidigt.

/Joakim

Jag gör ett sista desperat försök att få några vettiga svar. Ställer till och med om frågan.

Finns det någon som kan tipsa om ett par kraftfulla och manuella blixtar som funkar ihop med Canons digitalkameror?

Är ett par begagnase Metz 45-blixtar något att ha, eller finns det bättre (smidigare) alternativ?

Borde drälla av fotografer som plåtar miljöporträtt. Vad har ni för blixtutrustning?

/Joakim

Jag har en 580 EX och en Sigma DG 500 Super.
Att köra 580 som master och Sigman som slav funkar utmärkt både i E-TTL läge och manuellt.
Här har Sigman faktiskt en fördel framför 580 EX då den kan användas som ren optisk slavblixt som triggar på vilken annan blixt som helst. 580 EX kräver Canons signalering mellan blixtarna när den körs som slav.

Går det att ställa Sigmablixten helt manuellt? Jag hittar ingen tydlig info om hur det går till!

/Joakim

Tack tack!

Med risk för att vara tjatig i överkant efterlyser jag fler förslag på smidig blixtutrustning som kan användas i fält.

/Joakim

Ranger RX verkar vara en schysst blixt, jag skall inhandla den så fort jag fått in lite mer i kassan. Fast skall mest använda den till actionbilder men den borde väll funka till porträtt och sånt också.

Tack för era tips Felix och Ove. Det där verkar vara jäkligt najs. Dock rejält mycket dyrare än vad jag tänkt mig.

Hade nog mest föreställt mig att använda vanliga kamerablixtar på ett smart sätt.

/Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto