Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixtproblem på 350 d

Produkter
(logga in för att koppla)

lindansa

Medlem
Min eos 350 d beter sig konstigt när det är mörkare ljusförhållande, speciellt när jag använder mig blixten Den går av utan att någon bild blir tagen. Den vägrar fokusera och det kan ibland stå busy. Det kan även ske när jag inte använder blixten, då strejar helt enkelt kameran helt men det står inget felmeddelande.

Någon annan som har haft samma problem, eller vet vad det kan bero på?

Tacksam för hjälp.

När man fotograferar i mörker använder kameran en del trix för att kunna använda autofokus, jag misstänker att detta är det du kallar "blixet går av utan att nån bild blir tagen".

För att autofokusen skall fungera krävs det att det finns en viss mängd ljus, hur mycket beror på hur ljusstarkt ditt objektiv är.

Jag misstänker att det som har hänt dig är att det helt enkelt har varit för mörkt när du skall fotografera och kameran inte hittar något att fokusera på och därav "vägrar" att ta en bild.

Är det samma problem om du går över till manuell fokus?

Om du inte kan ta bilder med manuell fokus på linsen så låter det ju som om det är nåt fel på kameran. Kanske du borde lämna in den för kontroll.

ANNONS
Götaplatsens Foto