Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft kameran liggande oanvänd i en väska under en tid, och när jag nu ska använda den igen så verkar jag ha åkt på ett udda problem med den inbyggda blixten. Den går inte att fälla upp genom att trycka på knappen på sidan som sig bör. När jag i kamerans meny försöker komma åt inställningar för blixten så säger den att jag har en extern blixt ansluten.

Att sätta dit min 430 EX II och sedan ta bort den igen har inte löst problemet. Jag provade att gå in i menyn för extern blixthantering när blixten inte var ansluten, i tron att kameran kunde ha hängt sig på något sätt. Detta fungerade dock inte, då kameran meddelade att någon extern historia inte var ansluten, vilket i sig var helt rätt.

Har någon annan råkat ut för samma problem? Vad kan jag göra för att lösa det?

Varit uppe på forumet förut några gånger.

Det sitter en liten brytare i blixtskon som kan fastna i nedtryckt läge och då tror kameran att en blixt är ansluten.

Jag har försökt att hitta en lösning här på forumet, men jag lyckas inte hitta något. Du råkar inte veta mer exakt var denna brytare sitter, och hur jag får upp den igen?

Jag har försökt att hitta en lösning här på forumet, men jag lyckas inte hitta något. Du råkar inte veta mer exakt var denna brytare sitter, och hur jag får upp den igen?

Titta i "spåren" i blixtskon, där syns en liten brytare (plupp som ska sticka upp), gör den inte det kan du peta upp den med tandpetare, nål, gem etc. skulle jag tro.

Mycket riktigt så var det brytaren som hade fastnat i nedtryckt läge. Enkelt löst med hjälp av en knappnål. Tusen tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto