Annons

FINDER/LDC problem för NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hej,

Min NEX blir två år till sommaren så det finns lite marginal för garantin, men tänkte kasta ut detta för och höra om det problem jag har känns igen av andra. Vissa produkter kan ju ha en akilleshäl det kan vara bra att känna till och så känner man sig ju heller inte ensamt orättfärdigt drabbad ;). I övrig älskar jag kameran.

"Problemet" är förknippat med FINDER/LDC visningen men har i mitt fall manifesterat sig på ett sätt som fick mig att undra om det var logik eller ren förb-d otur.

I somras vara jag i USA och bevistade bl.a. en fyra dagars musikfestival i bergen. Efter två dagars fotograferande tänkte jag vara duktig och rensa bort skräpbilder för att få mer plats i minnet för de två dagar som återstod. På kvällen hade jag noterat att jag inte såg något i sökaren, bara på LDC-displayen. Att välja bort bilder känns bäst att göra i sökaren då man kan granska dem lite bättre.

Satt på morgonen och började bläddra men såg inget i sökaren. Jag var trött och hjärnan var lite trög så jag tänkte mig inte för då jag ville se om jag kunde "väcka" min finder genom att i inställningarna ställa om till den (från Auto). Följden blev att både sökare och skärm slocknade och kameran blev obrukbar. Jag förbannade min idioti över detta och hade ett antal festivalfotografer och fotoutställare (bl.a. den legendariske Kirk West som f.ö. var oehört trevlig och hjälpsam).

Ganska snart fick jag tipset att kolla upp sensorn vid sökaren. Hade inte alls tänkt på att den känner av då ögat närmar sig för att slå på. Det lät helt logiskt och var övertygad om att det var problemet. Jag hade ingen sprit men torkade noga av med lite andningsånga. Tyvärr funkade det inte så jag var övertygad om att det blivit ett tekniskt fel. Efter festivalen kunde jag sedan få hjälp på ett varuhus att ansluta en HDMI till en TV-skärm och återställa kameran till fabriksläget. F.ö. en lösning vi alla kom på på festivalen men inte en enda fotograf där hade funnit anledning att ta med en HDMI med sådana anslutningar (Kirik trodde han hade på hotellrummet men...). Resten av resan fotade jag via LDC-skärmen.

Väl hemma kontaktade jag fotobutiken i Malmö och skulle köra dit och lämna kameran. Det faktum att de förvarnade om flera veckors servicetid gjorde att jag testade en rengörning av sensor med sprit och plötsligt vaknade sökaren! Så det var orsaken från början och jag trodde allt var löst.

Nu har jag anledning att bli fundersam igen och märkligt nog finns ett samband även om det logiskt inte gör det. Nu började LDC-visningen glappa. Först lite oförutsägbart och sedan permanent. Så nu har jag bara bild i sökaren! Inte heller så bra för funktionaliteten i helhet så det ser ut som jag trots allt måste skicka iväg kameran.

Blir bara lite fundersam över att båda "felen" har med samma funktion att göra även om de var och för sig rimligen inte borde vara förknippade med varandra. Lite därför jag kastar ut detta inlägg. Har någon annan haft problem med denna funktionen på NEX. Kanske en "känd" egenhet? Räknar inte med att få tips om hur detta kan fixas på egen hand för allt tyder på att det är något inre kontaktfel, bruten ledning eller lödning eller något ditåt. Kanske så vanlig att det är standard att behöva byta LDC redan innan två år har gått. Kan kanske göras utan att skicka kameran förresten? Men dela gärna med er av era erfarenheter. Jag avvaktar någon vecka innan jag då eventuellt skickar kameran.
 
ANNONS