Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixtrande problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Jag läste i en fototidning att "Nissin" skall börja tillverka blixtar igen.

Såg då att t.ex på Scandinavianphoto så kostade en sådan blixt till Nikon 1395 kr jämfört med Nikon SB-600 som kostar 2595 kr.

Är det värt att kosta på sig 1200 kr och köpa Nikons blixt? Vad är den egentliga skillnaden mellan blixtarna?

Jag har bifogat länkar till blixtarna nedan.

Nissin Blixt Di622 för Nikon
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5929402

Nikon Blixt SB-600
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1555276

Vilken skulle ni ha köpt?

Specarna säger inte så mycket. Jag tycker tre saker är väldigt viktiga när det gäller kamerablixtar.

De skall ha tillräckliga vinklingsmöjligheter. Det verkar Nissinblixten ha, även om jag gärna skulle se mer än 90 grader uppåt. Det är det tyvärr få som har.

De skall ha en varningslampa för full blixturladdning. Det framgår inte om sån finns.

Och så skall de ha ett stort spann exponeringskompensation, framförallt nedåt. Jag såg nån annan ny som jag vill minnas bara hade +/- 1 steg. Det räcker inte. Uppåt räcker det ofta, men nedåt bör den ha minst två steg och helst mer. Det framgår inte av sidan hur mycket Nissinblixten klarar.

Bar jag tvungen att välja baserat på den information jag har framför mig skulle det bli Nikonblixten.

Bonus är ett vettigt manuellt läge med fullständig justering av styrkan. Det får man dock förmodligen vara beredd att pruta bort med en billig piratblixt.

jimh skrev:
Bonus är ett vettigt manuellt läge med fullständig justering av styrkan. Det får man dock förmodligen vara beredd att pruta bort med en billig piratblixt.

Förmodligen är det som är skillnaden mellan blixtarna. Den billiga blixten har ju ingen display och har då inget manuellt läge.

Ingen fakta, bara lite "känsla":

Sedan är det rent allmänt så att Nikons blixtautomatik är rena trolleriet. Efter två år med D70 och SB800 blir jag fortfarande förvånad över precisionen. I stort sett alla exponeringar blir perfekta. Jag har svårt att tro att en piratblixt fixar det.

realeye skrev:
Det blir nog en Nikon SB-600 istället efter att jag läst ditt lilla test. Det kan vara värt och lägga till 1200 kr till och man blir nöjd. Annars stör man sig på problemet varje gång man tar fram blixten.

Du kommer garanterat inte att ångra att du lagt ut lite extra med den vetskapen att grejorna fungerar som dom skall, orginal är alltid orginal.
Enda anledningen att jag skaffade den var för att den går att fjärrutlösa med annan blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto