Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraplykit till speedlights

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv Lastolite paraplykit, både gamla och nya varianten, och de är bra. Men om kostnaden är viktig så skulle jag rekommendera dig att även titta på dessa Falcon Eyes som säljs av Scandinavian Photo.

Var på en blixtkurs där vi fick använda just dessa och de gav väldigt mycket för pengarna. För nästan samma pris som ett paraply från Lastolite får du två Falcon eyes.

Skall du använda prylarna inomhus eller utomhus? Paraplyer är väldigt vindkänsliga. Kräver stabila stativ och för det mesta tyngder vid utomhus bruk.

Naken blixt som effektljus tror jag inte fungerar. Tanken med ett effektljus är att du samlar ihop ljuset och belyser en begränsad del av ditt motiv. Det finns kit med ljusformare till hot shoe lösningen i den utpekade butiken.

Skall du använda prylarna inomhus eller utomhus? Paraplyer är väldigt vindkänsliga. Kräver stabila stativ och för det mesta tyngder vid utomhus bruk.

Naken blixt som effektljus tror jag inte fungerar. Tanken med ett effektljus är att du samlar ihop ljuset och belyser en begränsad del av ditt motiv. Det finns kit med ljusformare till hot shoe lösningen i den utpekade butiken.

Mestadels inomhus, vid utomhusanvädning har jag assistent. Jo, bare strobe var kanske lite att ta i, använder snoot el. dylikt för att samla ljuset.

Som ni säkert förstår är jag ny på detta med diffusors (och blixtar öht.) men är ute efter ett överkomligt kit för att lära mig mer och prova på.

Mvh, Anton.

Tackar så mycket, ser bra ut.. Dock har jag aldrig hört om falcon eyes, är det kvalitetsgrejer?

För samma pris i princip får man detta paket annars http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3065067 med lite längre maxhöjd..

Nja, Falcon Eyes är väl Kinamärke, men deras paraplykit var förvånansvärt bra. Jag tyckte de var nästan som Lastolites.

Kitet från Elinchrom var jag också inne på, men känslan jag fick när jag kände och klämde på det kit du länkar till var, nä tack. Dessutom fick man inte med leden för att montera/vinkla paraplyerna, den måste du köpa extra. Att spara in på såna småsaker gör mig misstänksam :(

Nja, Falcon Eyes är väl Kinamärke, men deras paraplykit var förvånansvärt bra. Jag tyckte de var nästan som Lastolites.

Kitet från Elinchrom var jag också inne på, men känslan jag fick när jag kände och klämde på det kit du länkar till var, nä tack. Dessutom fick man inte med leden för att montera/vinkla paraplyerna, den måste du köpa extra. Att spara in på såna småsaker gör mig misstänksam :(

Ah okej.. Jo det är klart, man ska alltid känna och klämma först.. Enligt de recensioner jag sett hitintills har Enlinchroms set fått bra omdömen dock.. Får se lite hur jag gör!

ANNONS
Götaplatsens Foto