Annons

Blixtsynk på mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Ser en del smidiga modeller i 6x4,5-format men de har ofta långsamma tider för blixtsynkronisering (1/60 eller 1/30).

Hurpass avgörande är detta vid porträtt med studioblixtar?

Skillnad utomhus jämfört med studio?

Kan tänka mig att med liten bländaröppning i studio så spelar det ej så stor roll då hela exponeringen utgörs av blixtens ljus som har en väldigt kort brinntid?

Vilkna generella kategorier/märken skall man kika på om man vill få snabbare synktid?

Hasselblad m.fl. har objektiv med centralslutare i objektivet vad jag förstått. Blixtsynk till runt 1/500, men väldigt dyra objektiv?

Till Mamiyas 4,5x6-kameror med manuell fokus finns ett 150/3,5 med centralslutare för synktider mellan 1/30-1/500 s.

Förutom Hasselblad har även Rolleis kameror centralslutare, liksom Bronicas (4,5x6) och Mamiyas (6x6 och 6x7) mätsökarkameror.

Även tvåögda kameror har centralslutare. Endast Mamiyas modeller har utbytbar optik.

Olle

Olle skrev:
Till Mamiyas 4,5x6-kameror med manuell fokus finns ett 150/3,5 med centralslutare för synktider mellan 1/30-1/500 s.

Olle

Hur vet man om optiken har centralslutare?
Jag är helt grön på området och har just köpt ett paket med en Mamiya 645 Pro. Till den förljde det med optik med beteckningen Mamiya Sekor C 150mm f/3.5. Kan detta vara den optiken du menar?

Mvh
Catherine

-Catherine- skrev:
Hur vet man om optiken har centralslutare?
Jag är helt grön på området och har just köpt ett paket med en Mamiya 645 Pro. Till den förljde det med optik med beteckningen Mamiya Sekor C 150mm f/3.5. Kan detta vara den optiken du menar?

Mvh
Catherine

Nej, det är den vanliga optiken du nämner.

Alla Mamiya-gluggar med centralslutare (till 645-systemet) har "N/L" i modellbeteckningen. Det finns tre brännvidder; 55/2.8, 80/2.8 och 150/3.8 mm.

Det finns alltid ett par N/L-gluggar ute på eBay. Priserna varierar, men ett rimligt pris är runt $200 plus frakt och avgifter.

Jag köpte en kanonfin 80/2.8 N/L på eBay för någon vecka sedan. 1.800:- inkl. frakt, tull och moms.

Cathrine! Din Rolleicord har centralslutare. Där har du har tillgång till blixtsynk på alla tider.

Enögd spegelreflex

Vilkna är de huvudsakliga modellerna bland SLR-kamerorna som erbjuder snabb blixtsynk? (På fler än ett objektiv helst då).

Snabb blixsynk är ju relativt. Vad är snabbt för dig?

Dessa modeller har centralslutare, och därför blixtsynk ner till 1/500 sek.

Hasselblad 500-serien

Mamiya 67-serien

Bronica SQ-serien

Bronica ETR-serien

Bronica GS-serien

Mamiya 645 Pro TL har ett par gluggar med centralslutare, men själva kameran har ridåslutare.

Vanligtvis innebär ridåslutare en synktid på 1/125 sek. Detta är kort nog i de allra flesta fall. Ibland, om man t ex vill köra med blixt utomhus och i motljus, kan det vara bra att ha kortare blixtsynktider för att undvika att bakgrunden blir överexponerad vid vald bländare.

Fördelen med ridåslutare är att man bara har en för alla objektiv.

Om man har centralslutare har man ju en slutare för varje objektiv. Det betyder större risk för slutarproblem, samt svårare och dyrare att få alla slutare att matcha på tiderna. Det sistnämda är mest ett problem om man kör dia.

ANNONS
Götaplatsens Foto