Annons

Blixtsynk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blomman00

Medlem
Vad innebär blixtsynk? Läste i en recension att Canon 90d inte har/inte har bra blixtsynk? Det var listat som en nackdel i en review under "Formal portraits" specifikt stod det "No built-in flash sync (though third party options available)".
Vad innebär detta?
Kollar lite på en 90D som nästa från min 100D från 2016 som jag ramlat med och råkat paja så vill gärna veta vad detta innebär.

Det verkar vara en missvisande formulering. De syftar troligen på att Eos 90D inte har någon inbyggd blixtsändare.

Canon har tidigare kunnat utlösa externa blixtar med hjälp av den inbyggda blixten. Att utlösa blixtar med ljusimpulser är omodernt. Idag används nästan bara radiosignaler som inte kan störas ut av starkt solsken och som fungera rpå längre avstånd. Det går också att utlösa externa blixtar med relativt billiga synkkablar.

Blixtsynkronisering är när utlösningen av blixten tajmas till den tidpunkt då slutaren är helt öppen så att hela bildytan kan nås av blixtljuset.

Eos 90D är en bra kamera med många avancerade funktioner.

Det verkar vara en missvisande formulering. De syftar troligen på att Eos 90D inte har någon inbyggd blixtsändare.

Canon har tidigare kunnat utlösa externa blixtar med hjälp av den inbyggda blixten. Att utlösa blixtar med ljusimpulser är omodernt. Idag används nästan bara radiosignaler som inte kan störas ut av starkt solsken och som fungera rpå längre avstånd. Det går också att utlösa externa blixtar med relativt billiga synkkablar.

Blixtsynkronisering är när utlösningen av blixten tajmas till den tidpunkt då slutaren är helt öppen så att hela bildytan kan nås av blixtljuset.

Eos 90D är en bra kamera med många avancerade funktioner.
Tack så jättemycket för svar! Då verkar det inte som att det kommer störa mig eftersom jag inte kommer ha en extern blixt.

”Då verkar det inte som att det kommer störa mig eftersom jag inte kommer ha en extern blixt”

Precis, och dessutom kommer du antagligen ha radiosändare om du använder extern blixt.

Men EOS 90D har ju trådlös blixtstyrning med hjälp av den inbyggda blixten. Jag skulle nog sluta läsa på den webbplats där TS hittade den konstiga formuleringen och hitta nåt mer vederhäftigt ställe att söka information på.

Apropå detta, vet någon varför Canon inte har inbyggd sändare i husen (kan finnas undantag, osäker här. Har för mig Nikon har det

Jag tror snarare att de syftade på att EOS 90D saknar synkuttag för studioblixtar etc. Sånt finns på exempelvis föregångaren EOS 7D och på 1DX m. fl.

Som skrivits ovan har kameran kvar möjligheten att med ljuspulser styra externa Canonblixtar. Däremot inte inbyggd radio, något som ingen Canonkamera har, mig veterligt. Det finns en blixtsändare ST-E3-RT som man kan använda, om man inte vill ha en blixt på kameran.
För övrigt finns förstås blixtskon på prismat, i vanlig ordning. En separat blixt monterad på kameran är redan den en bra bit bättre än den inbyggda blixten.

Apropå detta, vet någon varför Canon inte har inbyggd sändare i husen (kan finnas undantag, osäker här. Har för mig Nikon har det
Pengar, plats, värme, tillförlitlighet.
O nästa problem är att oavsett om de har det eller inte så kommer de att få kritik för att det är någon som inte kan använda den som de har tänkt. Hur man än vänder sig så har man ändan bak.
O lösningen är givetvis att sätta den blixtstyrning man vill ha i blixtskon. O med det så slipper Canon all kritik, positiv som negativ...

Nikon har inte inbyggd radiosändare för blixt. Det är en liten pryl man monterar i tillbehörskontakten (antingen 10-pin eller en mer åt modern datakontakthållet beroende på kameramodell). Sedan styrs den från kameran. Ska man vara noggrann så är det både en sändare och mottgare då det är samma pryl till en radiofjärr som också finns.

För IR-styrningen finns det både styrning via intern blixt (beroende på modell), flera modeller av extern blixt och den äldre IR-sändaren SU-800. Något som SU-800 fast med radio finns inte. SU-800 är väl någonstans mellan Canons IR-variant ST-E2 och radioditon ST-E3 i tjusighet. Inte så omodern som ST-E2, men inte lika modern som ST-E3.

ANNONS
Götaplatsens Foto