Annons

Blocket Scammers

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Jag tror inte jag sprungit på så många som försökt scamma mig som jag gjort senaste två tre veckorna på blocket. Har haft en kamera ute till salu och jag är van vid den vardagliga däcksparkaren på blocket, men titt som tätt så får jag den här typen av meddelande.

Först en fråga om pris, efter det får jag den här skärmbilden
1aaq.jpg

Tanken är få mig av Blocket och på någon annan platform antar jag eller skicka mig nån phishinglänk.

Se upp om ni råkar ut för dessa, ge aldrig ut nån vidare info!

Jag har ju liksom ett temporärt tel nr i annonsen så det är korkat att försöka med det där, ring eller smsa om det är jobbigt att skriva i chatt.... Men men det syns inga hästar där inte.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det här har hänt länge. Som sagt, svara inte. Däremot hände något konstigt med min sista annons som aldrig hänt förr. Två stycken i följd ville ha blocketpaketet och då detta var upplagt hörde jag inget ifrån dem. Visst man kan ångra sig men under alla mina år har ingen bara slutat höra av sig då det är upplagt. Har hört av mig till blocket om det är någon ny scam eller om de bara backat ur. Enl dem kan man inte få tag i några uppgifter som är inlagda på detta sätt hos dem men jag undrar. Det är lite skumt. En ville ha bilder tagna med objektivet skickade. Sedan ville en annan ha bilder på objektivet med dagens datum skrivet trots att denne köpare skall ha bott i samma stad och skulle köpa på plats. Dessa två som ville ha bilder tänkte jag kunde vara för att lägga upp en egen bluffannons med bilder som inte kunde hittas via Google men jag vet förstås inte. Har sökt på någon av dem via Google men inte hittat den så det kanske är OK. Hur som helst, är det bluffare är det mycket mer sofistikerat.
 

lasalda

Medlem
Jag fick meddelanden på Blocket förra veckan där "köparen" bad om mitt nummer, sedan skickades en länk per sms (som klassificerades som spam direkt i telefonen) med någon länk som skulle se ut som om den var från Blocket.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS

Det finns en väldigt informativ tråd som heter Bedragare på Blocket. Där kan man lära sig om en massa olika fulknep som skummisarna tillämpar. Det vore nog bra om även denna lite nya variant fylls på i den tråden.
 
ANNONS