Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blu-ray på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Du tycker inte att det ar konstigt att du har 105MB/s "random access write", nar det ar absolut max enligt tillverkaren under basta forhallanden?

Da slutar vi dar, men ta och kolla upp vad det programmet du anvader skapdes for och hur bra det ar pa andra saker.
Om du för över filer från ett minneskort är det väl mest troligt att det är sekventiell skrivning som gäller, om du nu inte råkar ha en sönderfragmenterad disk...

Den andra raden i programmet (512kB) är random read/write, översta är sekventiell.

Korten klarar idag att leverera c:a 30 - 40 MB/s, sa igen, utan att tveka, USB2.0 ar fullt tillrackligt, ...
Jag testade med Sandisk Extreme Ducati Edition. Med Sandisk FW800-läsare läser jag data från kortet till disk med en hastighet av 42MB/s. Med en USB2-ansluten läsare får jag från samma kort . . . 8,4MB/s. Det spelar ingen roll att USB2 är fullt tillräckligt i teorin när jag lever i verkligheten.

Jag testade med Sandisk Extreme Ducati Edition. Med Sandisk FW800-läsare läser jag data från kortet till disk med en hastighet av 42MB/s. Med en USB2-ansluten läsare får jag från samma kort . . . 8,4MB/s. Det spelar ingen roll att USB2 är fullt tillräckligt i teorin när jag lever i verkligheten.

Då har du en extremt usel USB2-läsare eller en extremt dålig USB2-implementation. Förvisso får man aldrig ut teoretiskt max, men om du inte får ut ens 20 MB/s så är det något allvarligt fel. Jag skulle tro att ett realistiskt max för USB2 ligger någonstans mellan 30 och 40 MB/s, fast dett bygger ju på att förutsättningarna finns genom hela kedjan.

Då har du en extremt usel USB2-läsare eller en extremt dålig USB2-implementation.
Ungefär samma siffror med andra läsare och/eller andra maskiner.

Förvisso får man aldrig ut teoretiskt max, men om du inte får ut ens 20 MB/s så är det något allvarligt fel. Jag skulle tro att ett realistiskt max för USB2 ligger någonstans mellan 30 och 40 MB/s, fast dett bygger ju på att förutsättningarna finns genom hela kedjan.
Jag har tidigare aldrig hört någon påstå att de lyckats läsa CF-kort med 40MB/s över USB. Har du testat, eller räknar du teoretiska bitar?

Nu vill jag understryka att jag inte alls köper Fredrik Lindströms påståenden.

Men med största sannolikhet så har din USB-läsare ett chipset som är det som begränsar överföringshastigheten i ditt fall.

Jag vet av egen erfarenhet att med snabbara kort (både CF och SD(HC) kan läshastighet från kort till dator variera en hel del beroende på vilken USB-läsare du använder.

Ungefär samma siffror med andra läsare och/eller andra maskiner.

Jag har tidigare aldrig hört någon påstå att de lyckats läsa CF-kort med 40MB/s över USB. Har du testat, eller räknar du teoretiska bitar?

Just CF har jag inte testat eftersom jag inte har något sådant längre. Min kamera tar SD. Det kortet läses kring 20 MB/s via min interna minneskortläsare som är kopplad internt till USB2. Märk väl att jag inte har något nytt kort, så hur det blir med de senaste snabba korten vet jag inte.

Tyvärr har jag inget snabbare att testa med, men kring 35 har jag sett i tester mellan USB2 och 3 med extern hårddisk. 40 MB/s skrev jag inte utan det var du som läste det så. Jag skrev 30 till 40 eftersom det är falsk exakthet att ange t ex 35. Det kan förmodligen vara både något mer och mindre. Att jag skrev "om du inte ens får ut 20" gick dig tydligen helt förbi också.

Nu har jag inte läst alla inlägg i detalj, men jag vet att det finns långsamma och snabba USB-kortläsare. Nedan följer resultatet av två kortläsare som råkar vara anslutna till min dator just nu, jag har haft ännu sämre läsare tidigare. Observera maxhastigheten för minneskortet jag körde testet med bara är 30 MB/s, men det är ändå ganska nära maxhastigheten för en USB-kortläsare (c:a 35 MB/s).

För en mer seriös jämförelse rekommenderas Rob Galbraiths mycket omfattande test (varifrån jag hämtade uppgiften om USB:s praktiska max): http://www.robgalbraith.com/bins/reader_report_multi_page.asp?cid=6007-9392

Som vi ser utav testet är det ingen tvekan om att FW är ett bättre och snabbare protokoll när det används rätt, men du behöver minneskort som är snabbare än 30 MB/s för att du skall få någon egentlig vinst över en bra USB-läsare.

Bilagor

• CDM-Kingston-Sandisk30mbps.gif
    CDM-Kingston-Sandisk30mbps.gif
    24.7 KB · Visningar: 135
  • CDM-Plexgear-Sandisk30mbps.gif
    CDM-Plexgear-Sandisk30mbps.gif
    24.3 KB · Visningar: 137
Nu har den här tråden - likt en båt i sjönöd - drivit en jäkla bit OT.
Hur som helst så är det följande som gäller på MAC vad gäller BluRay.

Det går idag att BRÄNNA bluray direkt från systemet, eller via Toast med bluray plugin.
Så att redigera video är inget som man kommer att behöva byta platform för att göra.
Däremot går det INTE att SPELA UPP blueray. För detta behövs en bootcamp, en windowspartition och ett windows.

Mer info och utförliga fakta om alltihop finns här:
http://www.mcetech.com/blu-ray/

/martin

ANNONS
Götaplatsens Foto