Annons

Bokeh - Photoshop CC 2015/

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har lagt till gaussisk oskärpa på en bild och håller på att testa "bokeh" via Filter/oskärpegalleri och får inte något resultat att det ska bli som ringar.
Kan man inte få sådant effekt direkt (utan att behöva använda penseln + flera lager?)
 

Marie_1

Aktiv medlem
Titta på denna video. Den är kanske inte riktigt vad du söker, men han pratar om "field blur" i photoshop, där man kan dra i en "bokeh"-regel....inget jag testat, men jag skulle gissa att det kan passa dig.

https://www.youtube.com/watch?v=1RZL7rbHTQc
Tack för länken! Jag hade tittat på den filmen tidigare och förstår principen men lyckas inte få fram sådana ringar. Det blir mest stora ojämna fläckar vilket måste bero på vad man använder sig av för bild. Jag håller på att prova mig fram med olika bilder och hoppas det blir önskat resultat.
 

joakim d

Aktiv medlem
Om jag förstår videon rätt och jag såg inte hela så behöver du en bild med små ljuspunkter för att få de ringar du eftersträvar.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Om jag förstår videon rätt och jag såg inte hela så behöver du en bild med små ljuspunkter för att få de ringar du eftersträvar.
Det ser ut att vara ganska få ljuspunkter från början men det kanske är fler än det ser ut. Det fungerar alltså för viss typ av bilder. Är bilden kanske tagen med blixt för att få sådana ljuspunkter?
 

joakim d

Aktiv medlem
Nej det är de inte utan istället någon typ av ljuskällor eller reflekterande ytor. I videon är det ju en nattlig vy över Paris som används så det är gatlampor, lampor i fönster mm som utgör ljuspunkterna.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag hade ingen riktigt bra bild men jag testade på den här bilden med höstlöv i solljus där löven reflekterar ljus ungefär som ljuskällor. Det blir inte perfekta ringar eftersom löven inte är runda. Övre delen av bilden är originalet.
 

Bilagor

Marie_1

Aktiv medlem
Jag hade ingen riktigt bra bild men jag testade på den här bilden med höstlöv i solljus där löven reflekterar ljus ungefär som ljuskällor. Det blir inte perfekta ringar eftersom löven inte är runda. Övre delen av bilden är originalet.

Tack för visat exempel på vad man kan åstadkomma med denna bild med dagsljus som alternativ! Jag har säkert några liknande i mitt bibliotek som jag ska genast experimentera med.
 
ANNONS