Annons

Boktipset!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Tänkte vi kanske kunde starta en tråd där vi kan tipsa varandra om bra fotoböcker.
Kan ju vara både guideböcker om hur man gör och mer "fina bilder" böcker.


Guide bok!

National Geographic-Foto Guide.

(med den underbara undertexten "tag bättre bilder med hjälp från världens bästa fotografer")

En väldigt bra bok som förklarar det mesta man kan behöva veta, oftast i kombination av fina bild exempel.
Är lite riktad mot film, men har ett digitalkapitel med, men övriga tips i boken så som komposition, slutare/bländare med mera är ju universiellt ; )
Brukar ligga på runt 300:- i Sverige, så det kan vara läga att leta på antikvariat om man är student.
Jag hittade min i Köpenhamn på rea för 80:-



Fina bilder böcker!

Har blädrat igenom många fina böcker, men dom jag har själv (köpt/fått) är följande.

Ögonblicket mot framtiden!

(svenska pressfotografers klubb har valt ut årets bilder från 1930-1980, riktigt bra och intresanta bilder.....och framför allt kul att se att folk lyckades ta bra bilder innan autofocus och 10 fps.......lätt att glömma bort ibland när man läser i en del tekniktrådar ; )

Photografs-Ole Christiansen

(dansk fotograf som fotograferar mycket kändisar, stilfulla svartvita bilder....fick den boken av min fotolärare när Ole varit på skolan och hållt föredrag, signerad)

American Pictures-Jeff Dunas

(en bok som jag hittade på en bokhandel i Malmö av en slump, kostade på rea 99:- vilket var ett riktigt fynd.....otroligt fina bilder.


Det var mina första tips, fyll på : )

Mvh.
 
Bra trådidé!

Jag kan bidra med en bok för nybörjare:

Understanding Exposure:
How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera
Av Bryan Peterson

På hur många sätt kan man variera bländare, slutartid och ISO? Författaren har verkligen kämpat med att fylla ut texten eftersom temat är väldigt avgränsat. Han verkar inte ha full koll på skärpedjup och liknande, och pratar inte mycket om kamerans ljusmätmetoder och liknande heller, så man kan förstå att det går åt många och ibland skrattretande analogier för att få ihop lite text till bilderna, men av någon anledning gillade jag boken ändå. Den är småtrevlig och väldigt handgriplig med många fina bilder vilket ger trovärdighet åt författaren, så även om man kan faktainnehållet innan så kan man få en del ny inspiration av boken. Främst tror jag dock den uppskattas av den som är ny på systemkameran och ogillar manualer och teknisk litteratur och vill ha konkreta tips i konkreta situationer, typ "Hur ställer jag in kameran för att få en vettig bild i solnedgång?"

Med reservation för att jag läste boken för ett år sedan när jag letade litteratur till en kurs, jag kan ha glömt en del, men det finns för närvarande 209 recensioner av boken på Amazon.com för den som vill läsa fler åsikter. Och nej, det är ingen kursbok i fototeknik, till det är den alltför smal, men den utgör ett bra komplement för nybörjaren.
 
ANNONS