Annons

Bomskott med 5d, serietagning och blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Igår när jag körde porträtt inomhus med min 5d blev vissa bildrutor helt svarta, alltså ingen exponering på sensorn. Fenomenet har inte uppkommit förr såvitt jag vet och det var ungefär var 3-5:e ruta som blev så.

Jag körde M-läge, serietagning, 1/160 och f2.8, sen lät jag blixten (430ex) sköta resten.

Är det någon mer som varit med om liknande fenomen? Kan det vara minneskortet som börjar ge upp, tyckte kameran tog lång tid på sig att tömma bufferten. Det är ett Sandisk Ultra II som har några år på nacken. Det hände aldrig vid One-shot utan bara vid serietagning.

Vad tror ni? Kameran har gått knappt 5000 exponeringar.

Magnus

beror väl på hur ljust det var i rummet? 1/160 och f2.8 kan ju mkt väl ge helt svarta bilder om det befintliga ljuset inte räcker till.. Själv har jag iallfall upplevt ett liknande fenomen när mina studioblixtar inte löser ut.

mvh johan

mange78 skrev:
Då skulle det inte bli helt svart, bara kraftigt underexponerat. Så det tror jag inte att det var. Eller tänker jag fel?

Näst intill garanti på att det är blixten som inte löst ut. En blixt är normalt så otroligt dominerande i förhållande till befintligt ljus att när den fallerar så blir det svart.

Om du ska köra en serie om fem bilder så får blixten inte använda mer än 1/5-del av sin kapacitet vid varje blixt om man förenklar lite. Ofta används betydligt mer än så, i synnerhet om man låter kameran bestämma.

Så det är nog som det ska. En sånt batteripack till blixten eller mindre kräm ut på blixten löser problemet inom vissa gränser.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Näst intill garanti på att det är blixten som inte löst ut. En blixt är normalt så otroligt dominerande i förhållande till befintligt ljus att när den fallerar så blir det svart.

Om du ska köra en serie om fem bilder så får blixten inte använda mer än 1/5-del av sin kapacitet vid varje blixt om man förenklar lite. Ofta används betydligt mer än så, i synnerhet om man låter kameran bestämma.

Så det är nog som det ska. En sånt batteripack till blixten eller mindre kräm ut på blixten löser problemet inom vissa gränser.

Mvh
Maverick

Hmm, ja, man kan ju hoppas att det är det som är felet. Grejen är att det var på förmiddagen med klart väder ute och infallande ljus från två fönster i ett ganska litet rum. Men jag körde förvisso på ISO 100, så det kan nog stämma ändå. Man får väl se om det dyker upp igen även vid tillfällen utan blixt.

Magnus

Det brukar vara så att om man tittar noga på en sån svart bildruta, då är den inte riktigt svart. Ofta finns det någon tillstymmelse till åtminstone mörkgrått någonstans.
Det är ju lätt att kolla. Gå till samma rum och ta en bild, med samma inställning, men utan blixten, och se hur mörkt det blir.

På min 580 EX II kan man ställa att man vill tillåta Quickflash även med bildserier. Då kräver blixten inte att den hinner ladda helt fullt innan man kan ta nästa bild. Fast då vill det förstås till att en delvis uppladdad blixt räcker till motivet.
Jag vet inte om det går på en 430 också.

Större blixt är en lösning, förresten. Den behöver ju inte använda lika stor del av sin energireserv till varje bild, så den lever lite längre, innan den också ger upp.

Kan blixten vara problemet?

Hmmm.. Har jobbat med min 5D hårt och länge, relativt nöjd. Om inte jag är helt fel ute och minns rätt, var jag tvungen att byta ut alla mina g:a blixtar (430 & 540) till nya 580 EX och 580 EX II. Var även tvungen att byta ut en del fin äldre optik. Dessa saker funkade helt enkelt inte eller relativt dåligt med 5D. Hör med Canon eller en BRA och KUNNIG återförsäljare om 430 verkligen funkar ordentligt på en 5D.

Re: Kan blixten vara problemet?

NPA skrev:
Hmmm.. Har jobbat med min 5D hårt och länge, relativt nöjd. Om inte jag är helt fel ute och minns rätt, var jag tvungen att byta ut alla mina g:a blixtar (430 & 540) till nya 580 EX och 580 EX II. Var även tvungen att byta ut en del fin äldre optik. Dessa saker funkade helt enkelt inte eller relativt dåligt med 5D. Hör med Canon eller en BRA och KUNNIG återförsäljare om 430 verkligen funkar ordentligt på en 5D.

Det låter märkligt i mina öron. Alla ex-blixtar ska ju vara kompatibla med canons d-slr:er.

Men nu skrev han ju inte att det var EX-blixtar. Med tanke på modellnumren kan man misstänka att det kan ha varit 430 EZ och 540 EZ. Dessa har funnits, men det har aldrig funnits någon 540 EX.

Re: Kan blixten vara problemet?

NPA skrev:
...... Om inte jag är helt fel ute och minns rätt, var jag tvungen att byta ut alla mina g:a blixtar (430 & 540) till nya 580 EX och 580 EX II.

....... om 430 verkligen funkar ordentligt på en 5D.

Alla EX blixtar (380, 420, 430, 550, 580) fungerar med digitala EOS kamerorna, dvs även 5D. Det finns inga kompatibilitetsproblem.
EZ (t ex 540 EZ) fungera inte)

Har själv 430EX, 550EX, 580EX o 580IIEX som fungerar till både 5D och 1D MkIIn utan problem.

Problemet med svarta rutor måste ligga i att blixten inte löst ut, eller något fel med minneskortet.

Nu vet jag inte ifall någon redan skrivit detta, men har du prövat kolla på bilden i datorn? Dra upp ljusstyrkan och kolla histogrammen så ser du ju snart ifall det är blixten eller inte.

silfver skrev:
Nu vet jag inte ifall någon redan skrivit detta, men har du prövat kolla på bilden i datorn? Dra upp ljusstyrkan och kolla histogrammen så ser du ju snart ifall det är blixten eller inte.

Tyvärr raderade jag dessa redan i kameran, behövde platsen på kortet vid plåtningen. Annars hade det ju hjälpt felsökningen väsentligt.

Det är garanterat blixten som inte löst ut. Hände mig senast igår. Var tom utomhus mitt på dagen, men bilden blev nästan helt svart ändå när inte blixten löste ut.. Använde 5D och en 550EX

nu orkade jag inte läsa alla svar, men fotade du i RAW så kan du se om blixten löst ut i EXIF infon. Så slipper du spekulera.

Go jul!

ANNONS
Götaplatsens Foto