Annons

Borde jag slänga i ett billigt stativ i kundvagnen?

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Sitter och funderar lite... redan bestämt att jag ska köpa 70-200/4 + motljusskydd för ca 6.000:- nu när Cyberphoto har kampanj, men tittade igenom allting lite extra och hittade "Dörr Stativ A3 + kulled HB-36 + stativväska" (*skickar med en direktlänk där nere) för skapliga 895:- kronor. Har länge funderat på att köpa ett stativ men avvaktat, allt under 2.000:- verkar ju klassas som skit av er kära forummedlemmar. Då har jag istället funderat på att köpa stativet som Cyberphoto har en "Edition" på, kostar ca 2.500:-, men har även där låtit bli att gjort det - har kännts som för mycket pengar. Men 895:- är ju ingen farlig summa.

Frågan är ju hur ofta man kommer att använda det... köpte tex en blixt för 2.500:- i våras som har använts max 5 gånger, vid vatten och produkfotografering. Inte lust att göra samma "nit" med stativet. Gillar ju att fotografera makro där alla rekommenderar stativ, men hur kul är det då om man ska fotografera 200-250 bilder en runda, blir ett jävla kånkande. (vilket iofs fotografering kanske går ut på)

Vad är era synpunkter och tankar?


*Länk till stativet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023septpac

EDIT. Glömde kanske det viktigaste, har någon en aning om hur högt stativet kan fällas ut? Är 170+ cm lång men kommer nog växa en hel del innan det där stativet är avverkat. Vill också veta hur många kilo allting klarar. Det jag tyngsta jag har är väl i sådana fall kamerahuset, Canon EOS 1000D (kommer uppgraderas till 7D) och 70-200/4.
 
Senast ändrad:
Sitter och funderar lite... redan bestämt att jag ska köpa 70-200/4 + motljusskydd för ca 6.000:- nu när Cyberphoto har kampanj, men tittade igenom allting lite extra och hittade "Dörr Stativ A3 + kulled HB-36 + stativväska" (*skickar med en direktlänk där nere) för skapliga 895:- kronor. Har länge funderat på att köpa ett stativ men avvaktat, allt under 2.000:- verkar ju klassas som skit av er kära forummedlemmar. Då har jag istället funderat på att köpa stativet som Cyberphoto har en "Edition" på, kostar ca 2.500:-, men har även där låtit bli att gjort det - har kännts som för mycket pengar. Men 895:- är ju ingen farlig summa.

Frågan är ju hur ofta man kommer att använda det... köpte tex en blixt för 2.500:- i våras som har använts max 5 gånger, vid vatten och produkfotografering. Inte lust att göra samma "nit" med stativet. Gillar ju att fotografera makro där alla rekommenderar stativ, men hur kul är det då om man ska fotografera 200-250 bilder en runda, blir ett jävla kånkande. (vilket iofs fotografering kanske går ut på)

Vad är era synpunkter och tankar?


*Länk till stativet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023septpac

EDIT. Glömde kanske det viktigaste, har någon en aning om hur högt stativet kan fällas ut? Är 170+ cm lång men kommer nog växa en hel del innan det där stativet är avverkat.


Jag köpte själv Dörr A4 + samma kulled för ett par veckor sedan. Jag är helt klart nöjd med den, den var inom min budget vilket är en bra fördel. Samtdiigt är det tillräckligt stabilt för mig, fotograferar också en del macro och natur, både på lång och kort slutartid och i rätt oländig terräng.
Jag brukar bära runt på det i händerna med kameran monterad, väger visserligen sammanlagt några kilo, men det går bra även i flera timmar. Blir trots allt en hel del pauser för att fotografera intressanta objekt hela tiden.
Fem kg kamera och stativ i händerna och över fem kg ryggsäck i tre timmar. Helt fantastisk träning. :)

Skillnaden mellan A3 och A4 är att A4 är något högre. Jag är 175cm och tycker A4 även fungerar bra i höjdled.
 
Skillnaden mellan A3 och A4 är att A4 är något högre. Jag är 175cm och tycker A4 även fungerar bra i höjdled.

Tack för svaret. Är det den enda skillnaden? Om att A4 är lite högre och är lagom för en 175cm lång person, då borde väl A3 duga just nu, men inte om jag växer alltså. Vet du hur många kilo stativet klarar? Knappast någon tung utrustning jag har men det skulle ändå vara tråkigt om man förstörde alltihopa av en så klantig anledning.
 
Såg nu att motljusskyddet till 70-200/4 ingår, så där åker nästan 500:- kronor bort i kundvagnen. Vilket innebär att man kan säga att jag får köpa stativet + kulleden + väskan för futtiga 400:- kronor. Jag TROR detta är för billigt för att motstå!
 
Tack för svaret. Är det den enda skillnaden? Om att A4 är lite högre och är lagom för en 175cm lång person, då borde väl A3 duga just nu, men inte om jag växer alltså. Vet du hur många kilo stativet klarar? Knappast någon tung utrustning jag har men det skulle ändå vara tråkigt om man förstörde alltihopa av en så klantig anledning.

Det informationen finns på cyberphoto. Men inte om du klickar på stativet i kampanjen. Leta upp stativet via de vanliga menyerna så får du också en flik med teknisk information.
Jag såg att jag hade lite fel, det är också lite klenare, klarar 5 kg istälelt för 7 kg för A4. Men det lär inte vara några problem med din utrustning.
 
Jag har ingen erfarenhet av just Dörr-stativet, men jag brukar rekommendera detta när någon vill ha ett vettigt stativ som är billigt:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2841P
Det är 1000ggr bättre än skitstativen från Hama osv som säljs på expert och andra ställen för bara ett par hundra mindre. Det är såklart inte riktigt lika bra som tex manfrottopaketet som cyberphoto har, men ser man även till priset skulle jag säga att Digopod-stativet är mer prisvärt.
Höjden utan uppdragen mittpelare på det är 142cm (jag vet inte om kulleden är inräknad i det eller inte), sedan bygger kameran på med en 10cm till. Detta gör att du kommer att få böja dig lite när du tittar i sökaren. Om det blir jobbigt eller inte beror ju lite på hur och hur mycket du använder stativet. Det stativ som jag har är dryga 140cm sedan bygger kulleden på en 7-8cm och sedan kameran med 10cm till. Jag är 183cm och tycker det funkar bra för det mesta, men att det ibland kan vara lite i kortaste laget.

Jag tror nog att även stativet från Dörr kan vara vettigt, men det är ju lite kortare än Digipod-stativet.
 
Tillägger nu att både objektivet och stativet är beställt. När sen Cyberphoto får in det i lager är en annan fråga...
 
ANNONS