Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bouncer ett måste för att undvika hårda skuggor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Ska köpa blixt och läser att genom en bouncer slipper man hårda skarpa skuggor.
Med inbyggd blixt blir det så men jag trodde att man slapp det med extern, riktig blixt, t ex genom att vinkla blixten uppåt.Har jag fattat detta fel. Andra trådar skriver ju om att en bouncer gör liten eller ingen skillnad.

Men hur är det, blir det fortfarande skarpa, hårda skuggor om man riktar en extern blixt, monterad på huset, rakt mot objektet? Försvinner problemet iom en bouncer?

Lite mjukare blir det allt, men bäst effekt får du om du studsar blixten i bakomliggande vägg, vägg vid sidan, i taket eller en kombination. Det beror förstås hur väggar o tack ser ut färgmässigt. En blixt snett upp i taket (vitt och inte mycket högt) med en bouncer på ger lite av varje och ett hyggligt ljus.

Ska köpa blixt och läser att genom en bouncer slipper man hårda skarpa skuggor.
Med inbyggd blixt blir det så men jag trodde att man slapp det med extern, riktig blixt, t ex genom att vinkla blixten uppåt.Har jag fattat detta fel. Andra trådar skriver ju om att en bouncer gör liten eller ingen skillnad.

Men hur är det, blir det fortfarande skarpa, hårda skuggor om man riktar en extern blixt, monterad på huset, rakt mot objektet? Försvinner problemet iom en bouncer?

Här kan du läsa lite

http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Själv använder jag rätt så sällan min bouncer. Jag tycker ofta det räcker med att studsa i taket, gärna snett bakåt.

Jag brukar använda bouncern om jag skall fota i situationer när det inte finns något att studsa mot, t ex utomhus.

Mvh
Anders

Så om jag då studsar blixten i taket så får jag skuggor bakom ändå, även om de är liiite mjukare?

Vi har fått tillskott i familjen och det är ju ett tacksamt motiv. Så nu i vintertid blir det mest inomhus jag fotar honom.

Liiite skuggor kan väl inte vara ett problem. Det är ju ett normalt fenomen att finns det ljus så finns det skuggor? Har du ett hörn snett bakom dig att slå blixten i så får du nog minst skuggor. Köp blixten utan bouncer och testa. Funkar det inte riktigt så köper du en bouncer. Vill du ha helt skuggfritt så måste du ha flera/många ljuskällor.
Så om jag då studsar blixten i taket så får jag skuggor bakom ändå, även om de är liiite mjukare?

Vi har fått tillskott i familjen och det är ju ett tacksamt motiv. Så nu i vintertid blir det mest inomhus jag fotar honom.

Här kan du läsa lite

http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Själv använder jag rätt så sällan min bouncer. Jag tycker ofta det räcker med att studsa i taket, gärna snett bakåt.

Jag brukar använda bouncern om jag skall fota i situationer när det inte finns något att studsa mot, t ex utomhus.

Mvh
Anders

Bouncern kan väl knappast göra någon skillad utomhus??
Ordet betyder ju studsa och utomhus finns ju inget att studsa mot.

För mig är bouncern ett onödigt tillbehör.
Jag vinklar blixten mot väggar, tak pappersskivor eller vad som finns tillhands.
Går inte det så dammar jag av en blixt genom en serviett en plastburk eller något annat genomsläppligt material.
De flesta blixtar har en inbyggd ”bouncer”, en liten pappersskiva som kan dras ut vid behov.
Blixt är det viktigaste tillbehöret och ju större desto bättre. Köp en liten blixt = ångra dig snart. Liten blixt kommer efter stor blixt.

Det är Metz 48 som är aktuellet framför Pentax lilla blixt. Den kan man inte vinkla i sidled.
Men Metz kan bara användas som slav. Betyder det att jag alltid måste fälla upp den inbyggda om jag ska använda den trådlösa funktonen? Eller skaffa kabel mellan blixt och sko?

Det är Metz 48 som är aktuellet framför Pentax lilla blixt. Den kan man inte vinkla i sidled.
Men Metz kan bara användas som slav. Betyder det att jag alltid måste fälla upp den inbyggda om jag ska använda den trådlösa funktonen? Eller skaffa kabel mellan blixt och sko?

Jag skulle gå på storebror Metz 58, men om du inte vill göra det så försök hitta en sladd. Det går kanske att lösa ut blixten med den inbyggda, men det är en bökig kompromiss, för att få riktig bra resultat måste du blockera den inbyggda med något. Det hjälper att dra ner den inbyggdas styrka, annars påverkar den bilden.

Bouncern kan väl knappast göra någon skillad utomhus??
Ordet betyder ju studsa och utomhus finns ju inget att studsa mot.

Jag är ingen blixtexpert men jag har uppfattningen att genom att sätta plastbiten över blixten så blir ljuskällan något större och därmed ett mjukare ljus.

När man använder blixten inomhus så studsar man den ju oftast mot en vägg eller tak och då är det ju det man studsar mot som bli ljuskällan och därmed är nyttan av bouncern begränsad.

Utomhus gör den också liten nytta men där finns ju oftast inget alternativ.

Beträffande namnet så har du rätt men jag tror helt enkelt att det egentligen är en mindre bra benämning - som blivit accepterad.

I artikeln så använder Olle Bjernulf ordet diffusor som jag egentligen tycker är ett bättre ord.

Men som sagt, jag är relativ nybörjare och ingen blixtexpert så jag kan mycket väl vara helt fel ute.

Jämför storleken på blixtens fönster och bouncerns framsida, det är nästan identisk storlek och därmed blir det ingen effekt utomhus.
I ett rum studsar bouncern mot taket samtidigt en mindre del av ljuset går framåt, bakåt och åt sidorna.

Det är inte där skillnaden sitter utan i det faktum att bouncerns sidor vinklar av/sprider en del av ljuset upp, ner, till vänster och till höger. Det spridda ljuset kan sedan studsa mot omgivningen för att lätta upp skuggor. Om den dessutom diffuserar ljuset som går framåt? Mjae, kanske är de som med en klar respektivet matt glödlampa, lite skillnad men mest om man ser på ljuskällan och inte på det den träffar.

Jämför storleken på blixtens fönster och bouncerns framsida, det är nästan identisk storlek och därmed blir det ingen effekt utomhus.
I ett rum studsar bouncern mot taket samtidigt en mindre del av ljuset går framåt, bakåt och åt sidorna.

Hade diffuser på min gamla SB800 (då jag hade Nikon) men använde den aldrig. Tyckte det blev ganska liten skilnad. Jag föredrar att inomhus vrida blixten runt 180 grader (enklare med min Canon EX 580 som vrids runt åt båda hållen) och vinkla den uppåt kanske 45-60 grader och på så vis studsa ljuset uppåt och bakåt (om bakomliggande vägg är vit) för att få så mjukt ljus som möjligt. Om väggen bakom fotografen är långt bort kan man stå med ett fönster på ena sidan om kameran och motivet och se till att ha något vitt på motsatt sida och sedan rikta blixten snett uppåt mot fönstret detta ger lite kontrast, lite skuggor, med upplättning av den vita "fonden" på motsatt sida. Man kommer långt med en blixt! Vill man vara lite mer avancerad och det saknas väggar åt sidorna och bakom fotografen kan man köpa en billig slavblixt (t ex en beg Nikon SB 24 eller 26 (orimligt att ta mer än 500:- för dessa) som har "s" (slave) läge och som är jättebilliga nu då de ej är dedicerade för digitalkameror, säkert fungerar Canons gamla blixtar också. Märket och kameran spelar ingen roll för slavblixtar). Då kan man köra sin TTL blixt på kamerans blixtsko rakt framåt och sätta slavblixten på marken/golvet bakom motivet och lysa uppåt, eller om det finns en vägg bakom snett uppåt. Detta ta'r bort skuggorna bakom motivet genom att sätta ljus på dem. slavblixtar är mycket billigare än dedicerade trådlösa blixtar och duger utmärkt för denna användning. Man får se upp med slutarhastigheten dock då slavblixten tycks medföra en viss fördröjning så i vissa fall krävs max 1/30 sek - testa dig fram.

Det är inte där skillnaden sitter utan i det faktum att bouncerns sidor vinklar av/sprider en del av ljuset upp, ner, till vänster och till höger. Det spridda ljuset kan sedan studsa mot omgivningen för att lätta upp skuggor. Om den dessutom diffuserar ljuset som går framåt? Mjae, kanske är de som med en klar respektivet matt glödlampa, lite skillnad men mest om man ser på ljuskällan och inte på det den träffar.

Ljus som inte kan studsar mot något försvinner in i evigheten utan att påverka bilden; därför är en bouncer oanvändbar utomhus.
Därför påstår jag att den inte ger någon effekt på bilder tagna utomhus.
Det enda som händer är att en mycket mindre del av ljuset faller på motivet.

Du missförstod mitt inlägg. Med omgivning avsåg jag väggar o tak inomhus. Utomhus - noll effekt. Bouncern minskar bara den del blixtens ljus som träffar motivet.

Ljus som inte kan studsar mot något försvinner in i evigheten utan att påverka bilden; därför är en bouncer oanvändbar utomhus.
Därför påstår jag att den inte ger någon effekt på bilder tagna utomhus.
Det enda som händer är att en mycket mindre del av ljuset faller på motivet.

Jag använder pappskivan rätt mkt.
Funkar skitbra. Ibland blir det dock skuggor, men då studsar jag den på taket i 445 graders vinkel och då är den riktningen perfekt.

/Stefan

Tycker bouncern funkar rätt bra innomhus till att balansera ljuset på motivet och bakgrunden, då man vill lysa upp bakgrunden något mindre än motivet. Enbart studs i taket kan ge lite för mycket känsla av kraftig lysrörsbelysning.

Det är storleken på ljuskällan som påverkar skuggorna mest. Stor ljuskälla = "mjukare" skuggor. Och givtevis ger fler ljuskällor samma effekt. I studiosammanhang är det mest av ondo att låta ljuset fladdra iväg i tak o väggar.

ANNONS
Götaplatsens Foto