Annons

Körkortsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har gått och fixat snöskoterkörkort som det nu heter nuförtiden.
Nya kortet ska se ut som en vanligt körkort nästan med bild och grejer..

Fick hem ett papper där jag ska skriva namnteckning på en streckad linje och klistra in ett foto i en fyrkantig ruta.

När jag skaffade mitt vanliga bilkörkort så gick jag till en expertbutik där det fanns ett litet bås med en pall och en belyst bakgrund har jag för mig. Sen stod där ett stativ med en kamera och en fotograf bakom :)
Sen fick jag bilden framkallad på direkten. Fick ett par stycken i en liten plastficka. Kostade typ 120kr eller nåt sånt.

Men nu har ju utvecklingen gått framåt med kameror och alla dessa fotobås som både vägverket och polisen har t.ex.

MEN

Jag är ju fotointresserad och tänkte att jag skulle kunna ta en bra bild själv som jag också har full kontroll över.

Nu är det ju en del villkor som ska uppfyllas för att en bild ska vara godkänd.

Jag har testat idag lite med att fota. Riggade upp mitt stativ och monterade kameran i stående läge. Zoomade in till 55mm som är max på mitt objektiv. Kanske borde jag gå närmare med kameran och istället välja en kortare brännvidd? Jag har även monterat min externa speedliteblixt (550ex). Ett av villkoren är att skärpan skall ligga på pupillerna och att hela huvudet syns. Avståndet mellan hakspets och pupill skall vara 14-17mm. Bakgrunden skall också vara vit.

Bifogar här listan som vägverket skrivit.

Fotografering hos fotograf

Du väljer själv var du fotograferar dig, det kan till exempel vara i en fotoautomat, fotoateljé eller hos en handlare som tillhandahåller fotografering. Du ska bifoga ett foto i ett exemplar när du skickar in ansökan om körkort på den särskilda blanketten för det (grundhandling). Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och följer dessa anvisningar:

* Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
* Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
* Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
* Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
* Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.*
* Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.*
* Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
* Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
* Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
* Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
* Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

Detta med glasögon gäller ju inte mig eftersom jag inte har några.

Jag saknar en vit tapet att ha som bakgrund. Därför tänkte jag att man kunde sätta upp ett vitt lakan eller nåt sånt? Hur kan jag isåfall få det att sitta fast på väggen som är av betong? :)

Jag ställde blixten på ETTL och kameran i P-läget. Ställde även ner blixtkompensationen på kameran ett steg.

Några tips? bör jag istället välja M-läge och välja slutartid och bländare själv för maximal koll? eller helt enkelt bara Tv-läge eller Av-läge?

Eftersom jag inte har någon trådutlösare så har jag använt manuell skärpa och förinställt den och sedan har jag använt 2 sekunders timerinställning.

Jag har begränsat med stora lampor att belysa med. Endast blixtljus som kan riktas mot tak och väggar och en taklampa med spotlights.

Jag har också provat att stå på olika avstånd från min hyffsat ljusa tapetvägg. Alltså att jag stått med ryggen emot väggen och även ett steg framåt. Testat att backa kameran och stativet och även gått lite närmare. Men jag vet inte riktigt vad som blir bäst :)
Provat att riktat blixten i alla möjliga vinklar också. Det jag tyckte blev bäst var att ha blixten upp mot taket eller att ha den direkt mot ansiktet. Då får jag dock problem med skuggor. Eftersom ljuset kommer in från vänster sida framifrån sett så kommer skuggan till höger om mitt ansikte och ser inte så snyggt ut. Därför hade kanske ett ljus från höger också vart bra eller något jag kan använda som reflektor.
Tips på det?

Detta var allt :)
 
Tips när du väl fotat.

Ta din bild o använd sedan http://www.fotoautomaten.se/
Där får du hjälp att få rätt mått och proportioner. Genererar sedan en bild med 2x4 st "körkortsbilder" som du kan printa eller skicka till framkallning.

Funkar utmärkt!
 
Jag tog grabbens id-bild med min 40D. Jag använde en glugg på 55 mm och M-läget 1/125 och f8 ISO 400. Blixten, en 430, riktade jag om jag minns rätt, uppåt bakåt över min egen axel och körde på automatik.

Jag placerade grabben nära mot väggen som var en vit vävtapet.

Jag tycker det blev ganska bra och inga skuggor. Jag kollade nu och bilden var tagen vid sex-tiden i slutet av september så det bör ha varit en del dagsljus i rummet men inte jätte ljust det är nog blixten som varit huvud ljuskällan.
 
Tips när du väl fotat.

Ta din bild o använd sedan http://www.fotoautomaten.se/
Där får du hjälp att få rätt mått och proportioner. Genererar sedan en bild med 2x4 st "körkortsbilder" som du kan printa eller skicka till framkallning.

Funkar utmärkt!

tack för tipset! jag har faktiskt snabbkollat den sidan tidigare men inte fattat riktigt vad man kunde göra där. jag uppfattade det som att man skickade in sina bilder dit och fick dom framkallade.
 
Jag tog grabbens id-bild med min 40D. Jag använde en glugg på 55 mm och M-läget 1/125 och f8 ISO 400. Blixten, en 430, riktade jag om jag minns rätt, uppåt bakåt över min egen axel och körde på automatik.

Jag placerade grabben nära mot väggen som var en vit vävtapet.

Jag tycker det blev ganska bra och inga skuggor. Jag kollade nu och bilden var tagen vid sex-tiden i slutet av september så det bör ha varit en del dagsljus i rummet men inte jätte ljust det är nog blixten som varit huvud ljuskällan.

Aha, jag ska ta och prova lite till :) men att sätta skärpan på pupillen?
ansiktet blir ju skarpt överallt tycker jag :)
 
Det gör väl inget? Pupillerna sitter ju i ansiktet. Vanligtvis.

Jag ställde ungen (i detta fall) 1½ meter framför projektorduken.
7D på stativ, EF-S 60 mm f/2,8 macro USM, en 580 EX II med reflektor till vänster (grupp A), en likadan till höger (grupp B) och en som lyste direkt på projektorduken (grupp C).

E-TTL till blixtarna, styrda av den inbyggda blixtmastern i 7D. Höger och vänster blixt stod inte helt symmetriskt, men det jämnade jag ut med förhållandet mellan blixtarna (A:B). Bakgrunden blev för ljus, så jag drog ner den 1-2 steg eller nåt (har i och för sig inställningarna sparade i EOS Utility i en annan dator, men hinner inte veva igång den nu).

Beskar bilden i DPP så som de "brukar" se ut, och drog sedan ner storleken till rätt yttermått. Provprintning på vanlig A4 för att kolla måttet och sen utskrift på ett fotopapper med Canon Pixma MP970. Klippa till med skärapparat från Lidl (199:).

Hon har fått sitt körkort, utan något gnäll på bilden.

Som kuriosa kan jag nämna att inne i "körkortsbunkern" på Vägverkets trafikregisterenhet i Örebro har (eller hade i alla fall tidigare) de en vägg full med bilder av olika slag. Det är rätt kul att se vad folk tycker kan fungera som körkortsbild. Någon hade skickat in en bild från en fest, där den tänkte körkortsinnehavaren fanns med på bilden, men för säkerhets skull hade de ritat en pil som pekade på honom. Motiveringen för detta var "Jag är lite skymd bakom min faster".

Eller den stiliga bild som ritats (!) på körkortsunderlaget. Motivering: "Automaten var trasig, men jag gjorde en fin teckning. Min pojkvän tycker det är likt."
 
oj, vilken avancerad uppsättning du kört med!
varför så mycket blixtar?

jag tittade lite på originalbilden till mitt körkort i färg.. hehe.. inte det minsta högupplöst och ganska färgstarkt också kanske hög kontrast? jag tycker nästan kortet är lite suddigt också eller nåt.

men det blev rätt snyggt då det väl kom på plastkortet i svartvitt :)

jag ska testa att göra bilden svartvit sen prova det där fotoautomaten och skriva ut på 10x15 papper. har för mig att måttet stod på mitt papper jag fick. annars kan man ju bara ta linjalen :p eller skicka med kortet i kuvertet så att dom får klistra. risken är dock att färgen från pappret kanske förstörs eftersom det inte är vattenfast.
 
Min fru tog min senaste med vanlig kompaktkamera mot vit tapet och blixt som huvudbelysning. Ljusade upp bakgrunden lite i efterhand bara. Behöver inte vara mer avancerat än så...
 
Oj, vilken avancerad uppsättning du kört med!
varför så mycket blixtar?
Det blev bäst resultat på det sättet. Att man kan klara sig med något enklare är en helt annan sak.

Klistra själva vill de inte på Vägverket, eller om det nu heter Transportstyrelsen redan där. Fast är det bara någon enstaka gör de det ändå. Det är inte helt ovanligt att de måste fixa till någon bild, som sitter löst, snett eller på annat sätt inte går genom maskinen.
 
Jag fixade mitt eget körkortsfoto också, utrustning:
Canon 20D + fast 30mm. Naturligt ljus på balkongen.

Gimp för att beskära bilderna till korrekta proportioner.
Crimson fick stå för framkallandet.

Kostnad: < 30kr

Det hade säkerligen gått bra med en mobilkamera eller något också, svårt att tänka mig att kameran existerar som är för dålig för att framställa en 2x3cm stor bild av tillfredställande kvalitét.

Men visst är det kul att överdriva :)
Min bild ser antagligen bra ut i A4-format också.
 
Själva utskriften? Laser skrivare ok?

jag förnyade nyss mitt körkort och då blev det fotogtfarart i fotobutik fär 199kr. Men jag tänkte ju från början att jag skulle gjort det själv.

Men akcepterar dom hemgjorda utskrifter? Skrivarna jag har att välja på är pappas bläckstråle-skrivare HP deskjet 720c och min egen HP Color LaserJet 2600n.

Tänkte skaffa ett extra ID-kort och snart även ett nytt körkort om jag tar BE-behörighet och gillade inte riktigt hur jag såg ut på dom bilder jag har kvar.
 
jag förnyade nyss mitt körkort och då blev det fotogtfarart i fotobutik fär 199kr. Men jag tänkte ju från början att jag skulle gjort det själv.

Men akcepterar dom hemgjorda utskrifter? Skrivarna jag har att välja på är pappas bläckstråle-skrivare HP deskjet 720c och min egen HP Color LaserJet 2600n.

Tänkte skaffa ett extra ID-kort och snart även ett nytt körkort om jag tar BE-behörighet och gillade inte riktigt hur jag såg ut på dom bilder jag har kvar.

Jag vet inte, men med tanke på hur uselt resultatet är (det färdiga körkortet) borde det duga med i princip vadsomhelst.
 
ANNONS