Annons

Bouncer

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Hej
Skall plåta ett brudpar på lördag. Fotar med D50+ SB600. Kör med upplättningsblixt. Funderar på att köpa en bouncer...men den stjäl väl en del ljus...nån som vet hur mkt??? Blir till att exponeringskompensera eller??

Magnus

Nu är väl jag ingen expert, men....
När jag skall använda blixten för att slå rakt framåt vilket det ofta blir vid utomhusbilder så använder jag ingen bouncer för då gör den ingen nytta eller vädligt liten. Sen om man skall använda den till att slå uppåt i taket eller snett bakåt mot en vägg mm. så får du ju givetvis kompensera. Hur mycket beror ju på hur rummet ser ut och hur långt det är till väggar/tak mm.

Om du har kameran inställd på i-ttl så kompenserar blixten/kameran för både bouncer och om du vinklar mot nån vägg mm. Men om jag tittar på hur min D70 exponerar så brukar det inte räcka till utan bilderna blir lite underexponerade så brukar sätta blixten på +0.3 eller + 0.7. Bara att kolla så bilderna inte blir utfrätta i högdagrarna.

Det finns väl recensioner här på FS om omnibounce å där står det väl hur mycket den stjäl i ljusstyrka kanske.

Sen måste jag ju säga att jag är mycket nöjd med hur denna fjantiga plastbit för ca 300 kronor kan förbättra blixtbilderna. Jag gjorde en testbild med inbygda blixten, sb-600, sb-600 med omnibounce på och det är en väldig skillnad när man ser bilderna bredvid varandra. Ljuset är mycket mjukare och sprider sig enormt bra.
/Jonas (blev en hel roman :))) slutsats: KÖP!!

ANNONS
Götaplatsens Foto