Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bränna CD-skivor i Toast i flera omgångar

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Hur gör man för att bränna CD-skivor i Toast efterhand som man fotograferar?

Jag brände nyss en cd-skiva med 150 mb bilder men kan inte lägga till ytterligare bilder eftersom skivan numera är "not writable". Hur gör jag för att kunna fylla på skivan efterhand?

MVH

Johnnie

dunberg skrev:
Hej!

Hur gör man för att bränna CD-skivor i Toast efterhand som man fotograferar?

Jag brände nyss en cd-skiva med 150 mb bilder men kan inte lägga till ytterligare bilder eftersom skivan numera är "not writable". Hur gör jag för att kunna fylla på skivan efterhand?

MVH

Johnnie

Jag kan inte svara på din fråga utan vill bara göra ett vänligt påpekande, om du bränner skivor flera gånger så ökar risken för strul...
Tänk att du brännt ned bilder i 2 omgångar och sedan bränner en tredje som krachar... bilderna från de två första gångerna försvinner.....

/b

Hej!

Tack för den tankeställaren. Men står jag då inte inför pest eller kolera? Om jag låter bilderna ligga på hårddisken tills jag har 700 mb och sedan bränner dessa är väl risken att hårddisken kraschar med samma eländiga resultat som om en tredje bränning urartar?

MVH

Johnnie

Så dyra är väl inte cd-skivorna?
När du har 200 MB - bränn allt på en cd.
När du har 500 MB - bränn allt på en cd.
osv. Totalbackup varje gång alltså.

Sen när du kommer över 700 MB börjar du om på samma sätt med det nytillkomna. Då har du dessutom flera backuper av det äldsta.

Först och främst måste du kolla så att checkboxen Close Disc INTE är ikryssad när du bränner. Du hittar den under Recorder-menyn -> Recordersettings -> Avancerat.

Du måste bränna med ISO 9660 för att det fortfarande ska se ut som en CD. Andra gången du bränner så klickar du på select knappen och sedan på knappen session. Där kan du då importera föregående bränning så att den nya datan kommer på de platser du vill ha den.

Lycka till

M

Melker Humala skrev:
Först och främst måste du kolla så att checkboxen Close Disc INTE är ikryssad när du bränner. Du hittar den under Recorder-menyn -> Recordersettings -> Avancerat.

Du måste bränna med ISO 9660 för att det fortfarande ska se ut som en CD. Andra gången du bränner så klickar du på select knappen och sedan på knappen session. Där kan du då importera föregående bränning så att den nya datan kommer på de platser du vill ha den.

Lycka till

M

Hej!

Hm.. vi har nog inte samma version av Toast. Jag har inget Close disc-alternativ någonstans. Kan det vara så att jag ska välja "write session" istället för "write disc"?

//Johnnie

Hej!

Melker!
Tack för det!

Oscar!
Nej, egentligten är väl inte CD-skivorna så dyra. Man riskerar väl att luras av sin snålhet den dagen man förlorar bilder man gillar.

MVH

Johnnie

Med mitt sätt att arbeta med bilder, går det åt många CD-skivor. Därför väntar jag med att bränna bilderna tills de är färdigbehandlade och täcker en hel CD-R-skiva.

ANNONS
Götaplatsens Foto