Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brådis hjälp! Kyrkfoto lördag morgon

Produkter
(logga in för att koppla)

djmagic

Ny medlem
Hej alla!
Kan nån hjälpa med ett par bra tips, ska fotografera på en begravning imorgon. Använder Nikon D70 med Nikkor 18-70. Läste om höja iso ganska högt. Vad tros om prova lite slow sync? alt rear sync? Om nån hinner in innan jag åker (lördag kl.9) så messa lite inlägg..

Tack!

ps. äntligen en bra foto sida, tur att jag hitta hit. ds.

/Micke

Blixt skulle jag aldrig använda på en begravning. Aldrig. Kör högsta iso, vidvinkeln och krama avtryckaren...

Hej! Tycker inte att du ska "prova lite" på en begravning.

Kör den teknik du redan känner dig säker på. Ju mer finesser, ju mer kan gå fel. Nu ser du ju det ganska omgående på en digital, men ändå. Satsa på att fånga de bilder du vill ha istället.

Kör lägsta möjliga ISO som miljön tillåter, så snyggt är inte brus. Är det utomhus (en del av begravningar brukar ju vara det) så ska det inte vara något problem. Innomhus får du köra det ISO som behövs för 1/60 eller 1/125 sekund. Kör största bälnaden, det ger ju kort skärpdjup som kan bli snyggt och ger kortare slutartider.

Blixt är jag också mycket tveksam till. Kolla med de anhöriga och prästen först.

/Jens

Håller med, ingen blixt.

Möjligtvis kan du fota med blixt om du anländer lite tidigare och tar bilder på kistan med blommor innan dom anhöriga kommit.
Kolla med präst/begravningsbyrå.
Är man på en nära anhörigs begravning vill man inte ha en blixtrande fotograf i nyllet (även om det råkar vara svärsonen eller likande).

Använd stativ (enben fungerar bra), inte högre ISO än 800 för brusets skull. Försök placera dig själv så du har bästa möjliga ljus på motivet.
Har du ljudsignaler på kameran så stänger man av sådant för att störa så lite som möjligt.

Du får absolut inte störa andra om du ska fotografera på begravningen.
Blixt är helt uteslutet.

Vad det var massa snack om brus (säger jag helt oförstående).

Dslr ger mindre brus än filmer i motsvarande iso och kört igenom neatimage är det INGA problem.

Mycket bättre med pyttelite brus än ett enbenstativ som stör eller blixt.

Högsta iso (om det behövs), vidvinkel pga att du kan ha längre slutartid utan skakningsoskärpa + pga ditt objektiv är ljusstarkare där än i normal/tele-läget.

Jag fotade en begravning för ett tag sedan. Då gavs även tid efter akten för att fota kistan och dess blommor. Tips då är ju stativ och satsa på brusfria bilder med lågt iso och utan blixt för att fånga det ofta vackra ljuset i kyrkan.

mvh / Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto