Annons

Bråttom: Vad se/fota i Budapest?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Fick precis redan på att jag har morgondagen till eget förfogande i Buddapest.
Flyget landar 10:00 och sedan har jag inget inbokat förrens 18:00.
Eftersom jag aldrig varit i Budapest så måste jag fråga:
- Vad är de absoluta måste?
- Vad skall man undvika?

Jag kommer att resa lätt, så en vanlig SLR med 24mm optik + eventuellt en normalzoomen(25-70) kommer med. Ingen stativ eller blixt eftersom jag hoppas på bra väder och ingen kvällsfotografering.

Snabba svar, jag loggar ut 22:00 för att krama kudden inför den tidiga morgonen.

/Per
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig varit i Budapest men.

Låt dina ögon och samlade synintryck avgöra ditt bildval.
Försök fånga det ovanliga tex: det vi inte ser i Sverige varje dag.
Människor i "ovanliga" kläder och som gör sådant som för dig är annolunda.
Ansiktsutryck och gester, listan kan göras lång.
Fotografera även byggnader och fasader, glöm inte broar och vattendrag.
Budapest är en gammal stad som från början bestod av två städer Buda och Pest om mina historiska kundskaper är riktiga.
Visserligen förstördes staden något i slutet på andra värdskriget man är i dag återuppbygd i sin forna glans.
/ Thomas.
 

kaw

Aktiv medlem
Har tyvärr inget smart tips, om du gillar utsikter kommer du automatiskt att söka dig upp på Buda-sidan om Donau. Där vill du inte vara utan din telezoom.
 

yalazy

Aktiv medlem
Det finns så mycket att fota i Budapest, men ta dig till Pest, Fiskarbastionen, vid sidan av en fantastisk katedral (Stefan?), strosa sedan in i kvarteren i närheten, längs floden. Underbara gator, hus och miljöer. Ett tips att starta med i alla fall...
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Låter som jag bör packa promenadskor och kompass, karta får jag köpa på plats :)
Vatten och broar blir bra, eftersom jag inte har plats med telezoom så blir gränder och torg målet.
Det finns säkert ett gäng med byggnader som gör sig bra med vidvinkel.

Jag har inte packat klart än så fortsätt gärna med tipps tills jag kastar in handuken.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Tillbaka.

Det blev tyvärr ingen större fotosession i Budapest, det var lite mulet och ingen större inspiration infan sig hos fotografen. Men mina erfarenheter är följande:
Det är den östra sidan som är intressantast(buda?), ett par bra skor med inbyggd trappmekanism är en fördel. Det är en del intrsssanta men branta trappor. När man väl kommit högst upp är det mest bara turister, så då kan man passa på att gå ett varva på sniskan runt i den ypperligt trvliga parken. Dock så skall man se upp lite eftersom det bor en del hemlösa och missbrukare i parkerna.

Däremot så fick jag lite tid över vid konferansorten Balatonfüred. Vilka otroliga träggårdar och vackra hus de har. Det fanns även en kyrka som byggdes ursprungligen på 1000-talet en liten bit därifrån.

Så mitt resetipps för Ungern är följande:
Hoppa över Budapest och ge dig ut på lansbyggden.
 
ANNONS