Annons

Bröllopet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Jag har blivit tillfrågad att fota ett bröllop i vår. Vi var på platsen där vi tänkt att brudparet ska vara och knäppte av en testrulle. Denna dag var det klarblå himmel med starkt solsken, ingen höjdare att ta porträtt-bilder i. Eller?
Någon som har tips inför sådant väder? Skall jag placera dom i skugga om jag lyckas få bakgrunden i skugga också? Skall jag placera dom i lite lätt motljus och bränna av en blixt? Tips om film jag kan använda? Funderar på Fuji Reala 100 asa...?
Tacksam för alla tips.

Crooken
 
Jag tycker iaf. att allt färgsvagare än Portra 160VC ger för bleka hudtoner utomhus.
Det är iofs. med reservation för labbet och att jag mest plåtar förhållandevis bleka norrbottningar...

Sen kanske det är lättare att hantera kontrasten med Reala eller 160NC men nu spekulerar jag bara för jag kan inte med någon som helst säkerhet säga om det har någon betydelse.
 
Senast ändrad:
Reala är skarpare och har mycket klara färger och Porta är en porträttfilm som är mjukare. Passar kanske bättre för bröllopsbilder.
Det är en smaksak. Jag tror att Reala inte tar så mycket färgstick från omgivningen, men jag är inte säker. Fråga Fuji.
Läs också i Din andra bröllopstråd, där jag skrev om upplättningsblixt.
 
Det blir säkert "bra" oavsett vilken av de här tre filmerna man använder men min personliga åsikt är att Reala och 160NC kanske har lite för naturliga hudtoner.
Det är lite pest eller kolera över det. Antingen blåaktigt illamående eller solbrända...

När jag plåtade min gymnasieklass under de sista veckorna och på studentdagen tyckte jag iaf. att de hudtonerna blev bättre på de bilder som var 160VC...

Jag skulle kunna tänka mig Reala/160NC i solljus och 160VC i skugga/mulet väder.
Upplättningsblixt är hursomhelst ett hett tips som jämnar av eventuella mystiska effekter som ljusförhållandena på den aktuella dagen kan ge...

Men som alltid kan man ju pröva lite olika varianter, både vad gäller film och blixt/naturligt ljus.
 
ANNONS