Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

KarinLinnea

Medlem
Nu på lördag har jag fått den ärofyllda uppgiften att fota vid ett bröllop. Paret i fråga hade inte råd med bröllopsfotograf, och har därför fått tag i mig genom släktingar.
Jag går andra året i gymnasiet och har läst foto, men känner mig ändå lite osäker.

Nu till frågan:
Vad ska jag tänka på?
Allmäna tips?
Tips på poser/annorlunda bröllopskort?

Länka gärna till bilder, skriv precis allt jag bör tänka på, från att ta med kameran till hur jag bör komposera bilden. Tänkte att jag skulle passa på att ta detta eliminenta tillfälle att fråga såna som verkligen vet ngt om foto.
Tack på förhand!

Hej Karin!
Testa att söka i forumet.
Det finns många trådar med goda råd inför bröllopsfotografering.
Lycka till!

Jesper

Jag har i.o.f.s. bara plåtat två bröllop, men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter

Reka i förväg! Sker vigseln i kyrka, åk till kyrkan någon dag i förväg så du kan kolla ljuset. De flesta kyrkor är hyffsat mörka, och blixt brukar inte vara populärt, så tänk på att ha ett (stadigt) stativ.

Ta bröllopsporträttet efter vigseln! Före vigseln kan det lätt bli väldigt stressigt, och när man är stressad begår man lätt misstag. Brudparet är dessutom mer avslappnade efter vigseln.

Dubbelkolla utrustningen innan du åker till kyrkan. Att komma till kyrkan utan minneskort eller med tomma batterier är ingen höjdare..

Har du möjlighet så ta gärna med en backup-kamera, ifall det mot all förmodan skulle bli något strul.

Var nogrann med exponeringen, men kör även gärna bracketing. Vit klänning och svart kostym kan vara riktigt knepigt i vissa situationer. Tänk på att försöka mäta ljuet mot något neutralt. Mäter du mot den vita klänningen så blir bilden underexponerad, mäter du mot den svarta kostymen så blir bilden överexponerad.

Inför bröllopsporträttet, ställ inte brudparet direkt mot kyrkväggen. Om du vill ha en ren bakgrund så ställ dom åtminstone några meter framför väggen och kör med ganska stor bländare så väggen blir oskarp. Jag tycker dock att grön (träd, buskar) oskarp bakgrund oftast blir vackrare.

Tänk också på att inte plåta brudparet i direkt solljus. Dels så får du hög kontrast, dels så kommer brudparet att stå och kisa. Försök att plåta i öppen skugga.

Bilder man bara inte får missa: Kyssen och när ringen träs på fingret.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto