Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verkar bli nekad F-skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Polka-ko

Medlem
Hej!

För ett tag sedan så blev jag erbjuden att börja fota vimmelbilder på en nattklubb. Detta skulle jag i sådant fall göra varje lördag på obestämd framtid. Det var däremot ett krav att jag hade en F-skatt-sedel.

Då jag ändå tänkt att i framtiden att starta en fotoverksamhet och en enskild firma så tyckte jag att detta var en bra början.

Jag ansökte då om F-skatt hos Skatteverket och fick fylla i en blankett. Bland annat så fick jag fylla i en uppskattad omsättning till och med årets slut samt vad jag beräknar att inhandla till företaget.

Summan jag fakturerar kunden är 1250 kr (inkl. moms) per tillfälle och det var som sagt ett tillfälle per vecka (till en början) som det gällde. Jag beräknade då en omsättning på 15000 kr till årets slut (räknade försiktigt, då det kan komma tillfällen då det ställs in för att jag inte kan eller för att nattklubben har stängt).

Jag skrev även med att mina planerade utgifter var 5000 kr (en normalzoom som är bättre lämpad för den typen av foto).

Jag fick någon vecka senare ett svar från en handläggare på Skatteverket, Svaret bestod av en del frågor. Han ville veta vad jag hade för marknadsföringsplaner, affärsplan, vad jag baserat min omsättning på, vilka kunder jag har, etc.

Jag svarade på hans frågor och redovisade vem som var kunden i fråga och vad jag baserat min omsättning på. Jag skrev även med att min plan är att i framtiden få fler jobb av samma karaktär (och på så sätt öka omsättningen).

Jag har nu fått till svar att Skatteverket överväger att inte ge mig någon F-skatt, då de gjort bedömningen att jag inte har något vinstintresse. De säger att omsättningen jag beräknat på 15000 till årets slut är för liten för att det ska räknas som näringsverksamhet.

Min fråga till er - har ni varit med om liknande, och är det verkligen en rimlig bedömning av handläggaren? Jag menar, någon stans måste man börja. Får jag ingen F-skattsedel kan jag inte fakturera kunden och kan således inte jobba för det som jag hade hoppats var min första riktiga kund.

//Polka-ko
 
Senast ändrad:
Japp! Har blivit nekad ett år och avrådd andra året året därpå. Fick trots allt nästföljande år FA-skatt.
Jag tackar skatteverket för nekandet för jag "tjänade" på att inte ha FA-skatt.
Men ifall företaget kräver F-skatt så kan du fakturera via frilans finans för en liten slant.

/Stefan
 
Sitter i ungefär samma position som dig, men jag ska inte fota på krogen. Däremot så har jag gjort det för massor av år sedan och det verkar ha varit enklare då. Jag uppgav nog egentligen ingen summa utan jag redovisade att jag skulle fakturera 300:- exkl moms per gång och ställe jag var på så 900-1200 på en helg i min stad. Några följdfrågor på min ansökan fick jag inte då.
Efter ett tag slutade jag med att fota på krogen och tappade lite intresse så jag avregistrerade firman. Nu är jag dock i gång igen, värre än tidigare, med musik- och sportfoto. Har skickat in ny ansökan och fått följdfrågor om jag har relevant utbildning eller kunskaper för att fota, om jag fakturerat redan och i vilka lokaler jag kommer att driva firman. Jag har uppgett 35-40.000 har jag för mig den här gången och bifogat avtal från mina uppdragsgivare.
 
En punkt de tar hårt på är om du har eller kommer att skaffa dig flera uppdragsgivare direkt. Om du säger att du har en tilltänkt kund och inte är tydligt med att du redan under första året kommer att jaga fler kunder så anser de (med rätta?) att du inte är en företagare utan någon som borde anställas av den enda uppdragsgivaren.
 
Japp! Har blivit nekad ett år och avrådd andra året året därpå. Fick trots allt nästföljande år FA-skatt.
Jag tackar skatteverket för nekandet för jag "tjänade" på att inte ha FA-skatt.
Men ifall företaget kräver F-skatt så kan du fakturera via frilans finans för en liten slant.

/Stefan

Får kika på frilans finans som ett sista alternativ. Tack!
 
En punkt de tar hårt på är om du har eller kommer att skaffa dig flera uppdragsgivare direkt. Om du säger att du har en tilltänkt kund och inte är tydligt med att du redan under första året kommer att jaga fler kunder så anser de (med rätta?) att du inte är en företagare utan någon som borde anställas av den enda uppdragsgivaren.

Jag förstår. I mitt svar till handläggaren (som jag skrev innan de skickade som svar att de överväger att avslå) så nämnde jag att jag utöver uppdragsgivaren har privatkunder att fakturera för tavlor jag sålt till dem. Jag nämnde även att jag hade som avsikt att få fler jobb av liknande karaktär.
 
Förmodligen är det så att det nu är många fler som vill registrera sig som företagande fotografer utan att ha något egentligt vinstsyfte, vilket gjort att Skatteverket blivit hårdare i sina bedömningar. Med såpass låg omsättning är det nästan alltid frågan om hobbyverksamhet (eller skatteplanering ...)

Personligen tycker jag det är bra att Skatteverket agerar på detta viset, då det blir svårare för glada amatörer som lever på annat att konkurrera ut heltidsfotografer. Själv är jag sedan många år en glad amatör och har bara sålt bilder vid ett tillfälle i år :)
 
Förmodligen är det så att det nu är många fler som vill registrera sig som företagande fotografer utan att ha något egentligt vinstsyfte, vilket gjort att Skatteverket blivit hårdare i sina bedömningar. Med såpass låg omsättning är det nästan alltid frågan om hobbyverksamhet (eller skatteplanering ...)

Personligen tycker jag det är bra att Skatteverket agerar på detta viset, då det blir svårare för glada amatörer som lever på annat att konkurrera ut heltidsfotografer. Själv är jag sedan många år en glad amatör och har bara sålt bilder vid ett tillfälle i år :)

Jag har däremot inte som avsikt att vara en glad amatör. Den låga omsättningen kommer som en naturlig följd av att jag är helt grön i branschen.

Jag har förklarat för handläggaren på Skatteverket att min ambition är att skaffa fler kunder. Det är däremot lite svårt när jag inte ens får en möjlighet att jobba med min första kund och på så sätt komma in i branschen.
 
Det finns ju tre grundläggande kriterier som skall vara uppfyllda för att registrera firma/F-skatt. Verksamheten skall vara varaktig, självständig och lönsam. Varaktig betyder flera/många år, självständig betyder att man inte får vara beroende av en eller ett fåtal kunder, lönsamt betyder helt enkelt att syftet är att man skall tjäna pengar och gå med vinst. Lägg ner lite jobb på dessa tre kriterier och försök igen.

Men egentligen så har jag bara gjort en omskrivning av det som Anders skrev ovan:)
 
självständig betyder att man inte får vara beroende av en eller ett fåtal kunder, lönsamt betyder helt enkelt att syftet är att man skall tjäna pengar och gå med vinst.

Inte ens i en uppstarts-fas? Det känns som att det blir väldigt svårt att bygga upp en verksamhet om den måste vara färdigbyggd innan man kan börja, om du förstår vad jag menar.

Tack för alla svar hittills!
 
Inte ens i en uppstarts-fas? Det känns som att det blir väldigt svårt att bygga upp en verksamhet om den måste vara färdigbyggd innan man kan börja, om du förstår vad jag menar.

Tack för alla svar hittills!

Att gå med vinst från början är förstås svårt, men det går inte att driva ett företag med en kund. Då är det bättre med ett anställningsförhållande eller utnyttja t.ex. frilansfinans. Har du använt frilansfinans ett tag och byggt upp en kundbas är det troligen mycket lättare att få Skatteverket att acceptera din verksamhet.
 
...
Jag fick någon vecka senare ett svar från en handläggare på Skatteverket, Svaret bestod av en del frågor. Han ville veta vad jag hade för marknadsföringsplaner, affärsplan, vad jag baserat min omsättning på, vilka kunder jag har, etc.

Jag svarade på hans frågor och redovisade vem som var kunden i fråga och vad jag baserat min omsättning på. Jag skrev även med att min plan är att i framtiden få fler jobb av samma karaktär (och på så sätt öka omsättningen).

Jag har nu fått till svar att Skatteverket överväger att inte ge mig någon F-skatt, då de gjort bedömningen att jag inte har något vinstintresse. De säger att omsättningen jag beräknat på 15000 till årets slut är för liten för att det ska räknas som näringsverksamhet.

//Polka-ko

Jag tror du skall jobba hårdare med sakerna i din egen text ovan. Ta fram en marknadsföringsplan, affärsplan, fundera över din beräknade omsättning och potentiella kunder du kommer att vända dig till. Det svaret du först gav till handläggaren tolkar även jag som att du borde vara anställd av uppdragsgivaren.

Själv satt jag i förhandlingar några timmar med två handläggare i början av året där jag försökte övetyga dem om att jag (vi) inte sålde några tjänster och inte behövde någon F-skatt, men det gick åt skogen. Det handlade dock inte om denna hobby.

Ge inte upp!
 
Att gå med vinst från början är förstås svårt, men det går inte att driva ett företag med en kund. Då är det bättre med ett anställningsförhållande eller utnyttja t.ex. frilansfinans. Har du använt frilansfinans ett tag och byggt upp en kundbas är det troligen mycket lättare att få Skatteverket att acceptera din verksamhet.

Kollade upp frilans finans nu, och det verkar ju vettigt. Det är ju faktiskt ett sätt för mig att få in foten och skaffa en kundbas. Hoppas bara att uppdragsgivaren är ok med att jag fakturerar via frilans finans.
 
Jag tror du skall jobba hårdare med sakerna i din egen text ovan. Ta fram en marknadsföringsplan, affärsplan, fundera över din beräknade omsättning och potentiella kunder du kommer att vända dig till. Det svaret du först gav till handläggaren tolkar även jag som att du borde vara anställd av uppdragsgivaren.

Själv satt jag i förhandlingar några timmar med två handläggare i början av året där jag försökte övetyga dem om att jag (vi) inte sålde några tjänster och inte behövde någon F-skatt, men det gick åt skogen. Det handlade dock inte om denna hobby.

Ge inte upp!

Ja, jag får nog göra det.

Jag får jobba på en kundbas och så länge fakturera via frilans finans, som Anders nämnde. Under tiden kan jag ju jobba på en affärsplan för att sedan ansöka på nytt.

Tack för era svar!

En parentes, ett företag som kräver att den som fakturerar har F-skatt, de bör väl acceptera fakturor frilans finans?
 
Kollade upp frilans finans nu, och det verkar ju vettigt. Det är ju faktiskt ett sätt för mig att få in foten och skaffa en kundbas. Hoppas bara att uppdragsgivaren är ok med att jag fakturerar via frilans finans.

De bryr sig nog inte ett skvatt om vem som fakturerar så länge det framgår vad det gäller. Det finns alternativ till just Frilans Finans som tar lägre avgifter, men de är nog de som hållit på längst.
 
Din uppdragsgivare skall inte ha någon problem med att fakturera frilansfinans.se eller firmify.se, det spelar inte honom någon roll.
 
Att gå med vinst från början är förstås svårt, men det går inte att driva ett företag med en kund.

Klart det går. Jag känner till ett vid det här laget hyfsat stort företag med ett par hundra anställda (om jag minns rätt). Det företaget började med en enda kund, men har nu en hel del kunder.
 
Klart det går. Jag känner till ett vid det här laget hyfsat stort företag med ett par hundra anställda (om jag minns rätt). Det företaget började med en enda kund, men har nu en hel del kunder.

Ja, det går, men det var kanske inte meningen att det skulle göra det. :)
 
ANNONS