Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra allround objektiv till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

mickeengvall

Ny medlem
Är det någon som har tips på ett bra och skarpt "allround" objektiv till EOS 350D? Den medföljande 18-55 gluggen är ju inte det bästa man kan ha till den kameran direkt.

Tacksam för svar!

Sigma 18-50 2,8. Kvaliteten varierar dock.
Tamron och Tokina har oxo bra objektiv i det omfånget.

Eller varför inte Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3
?
Jag har själv ett sånt till min 350!
Helt underbart objektiv, plus för närgränsen som går jämns med linsen :)

Hade lätt satsat på något av dessa (har själv dessa på min inköpslista).

-Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Canon AF
-Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Canon AF

Tamron alternativet kanske passar ditt ändamål bäst?

Jag funderade själv på Sigma 18-70, en kompis har ett sånt till sin Nikon och det är ett bra objektiv.

Varför jag valde Tamron 17-50 F/2,8 var att det var så mycket ljusstarkare hela vägen. Prövade om jag skulle sakna dom sista 20 mm men tycker jag kan vara utan. Har ett Tamron 28-75 F/2,8 men saknade vidvinkeln mer än sista zoomen.

Ja, Tamron 17-50 2.8 skall vara hetast just nu. Skarpare än Sigma 18-50 2.8, enligt testerna (www.photozone.de), vid full bländare. De skrivar:

The Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] may have one of the funniest names around but the performance of the lens is serious at least regarding resolution where it was capable to deliver some of the best MTF50 figures to date. On the downside the very high field curvature at wide angle settings can be a problem in some situations (flat or very deep scenes at large aperture settings). Vignetting and distortions are about average for a lens in this class. CAs could be a little better at 17mm but otherwise the issue is quite well controlled. Mechanically the lens isn't top notch but it compares very well here to other third party lenses. Thanks to the very moderate price tag the lens is highly attractive and definitely worth a deeper look when shopping for a quality standard zoom lens for your APS-C DSLR.

ANNONS
Götaplatsens Foto