Annons

bra bärbar fotodator för resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Ska resa till australien i ett år och ska då sälja min powermac g5 och inhandla en laptop och kanske nåra fler objektiv om pengarna tillåter.

Någon som har nån bra laptop att rekomendera? Jag är usel på sånt här. Vill ju ha en med bra skärm, det är jävligt viktigt, som visar färgerna hyffsat rätt liksom. Pc ska det va. Kan lägga ut runt 10000. gärna dvd-brännare, men inget måste. får gärna funka för enkel videoredigering också, lite premier och ev lite after effects.

kör d70 och fotar typ alltid i raw.

macen är en dual 1.8 powerpc g5 powermac... inköpt nov 2005, inte särskilt mycket använd. 250gb hd. kostade runt 20000, vad ska man sälja den för egentligen?

kan den vara nåt att ha förresten?
http://www.blocket.se/vi/8265379.htm?ca=11_s

blev mycket nu, men hör gärna av er med tips

Varför inte en Macbook? Förutom att du kan köra både OSX och Xp rymms den i en (rejäl...) fotoväska...

En bärbar 15,4 med 1680 x 1050 i upplösning och som har bred betraktningsvinkel.
Sitter just nu och kalibrerar och profilerar en HP NX 7010 1680 x 1050 skärm.
Skärmen är så bra att jag kan utifrån den kan leverera arbeten. Nu mäter jag alltid mina bilder vilket även det underlättar att få hygglig rätt färgåtergivning.
Nu skall du komma ihåg att du alltid skall betrakata skärmen likadant, oavsett skärm på bärbara så förändras färgerna radikalt om du höjer eller sänker dig i förhållandet till dator och skärm. Därför en skärm med bredare betraktningsvinkel.
Du skall även vara medveten om att det betraktningsljus som du sitter i spelar avgörande roll för att du skall se färger rätt. Att skärmen är rätt profilerad betyder inte att bilden ses rätt beroende på var du befinner dig

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto