Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra billig »snapshot-kamera«?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ny här. Fotar främst analogt på mina gamla systemkameror men tänkte komplettera med en enklare digitalkamera.

Är på jakt efter en snapshot-kamera för runt 2 000:- (kan vara lite drygt om det är motiverat). 4 megapixels känns förresten lagom (om man vill beskära något nån gång).


Lite egenskaper jag är ute efter:

* Lätt att ta helt ok snapshot-bilder (utan en massa inställningsfingrande)

* Blixt som inte bränner ut sina motiv

* Inte för *gryniga* bilder vid kvälls-/inomhusplåtning

* Inte för *suddiga* bilder vid kvälls-/inomhusplåtning (vissa kameror verkar kräva stativ så fort man kommer ifrån dagsljuset)

* Hyfsat snabb (relativt inom denna prisklass) - så att man inte missar motivet medan kameran förbereder exponeringen eller får suddiga bilder stup i ett.


Fixar den i övrigt makrobilder, har åtminstone 3x zoom och kan laddas med AA-batterier vore det ännu bättre. AA-batterier ska väl ha bättre »stand-by-tid« än lithium? Kameran ska användas sporadiskt.

Vore verkligen kul om någon ville tipsa om något!! Givetvis förväntar jag mig inte toppkvalitet på alla punkter ovan men jag är ute efter ett så bra »medelvärde« som möjligt inom denna prisklass.

PS. Har tittat lite på Canon A85 men är osäker på om den möter mina krav. Kanske bättre för mer manuell användning? Den sägs också vara slö mellan knäpp och klick. :) En jag tittade lite tidigare på var Nikon Coolpix 4100 som är skön att hålla i handen, har tyvärr hört att den ger gryniga bilder om inte ljusförhållandena är de bästa.
 
Senast ändrad:
Canon Powershot A85 bra kandidat?

Har fått tips att A85 visst ska vara en bra kamera även för titta-skjut-användning.

Men har den inte långsam autofokus? Är den störande långsam? Långsam jämfört med andra likvärdiga kameror?

Även om manuella inställningar är bra ska det antagligen främst plåtas i autoläget.
 
Panasonic DMC-LC50 ??
AA batterier, SD minne, Leica optik, 3X Optisk zoom, 3,2 mpix, 1490 på Elgiganten

Finns med mer mpix, heter då DMC-LC70. Den har testats på Cyberphoto, den fick bra kritik där.
 
ANNONS