Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra dator (och skärm) för begränsad ekonomi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Kan börja med att säga att jag är helt novis inom detta område, men min senaste inköpta dator visade sig vara för långsam, så jag ska införskaffa en ny.

Den jag kolla på är:
http://www.dustinhome.se/product/5010673100/dell-optiplex-7010-usff-ci7-3-1-16gb-500-w7p/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Jag tänkte även köpa till en skärm och funderar på denna:
http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&supcat=2&cat=1458&id=53933&artID=34272

Nämnas kan att detta är absolut maxbudget.

Innan jag köper något tänkte jag dock kolla om någon med större kunskap inom området kan avgöra om det är ett bra köp, eller om det finns bättre altenativ.

Datorn ska främst användas för fotoredigering i photoshop cs5 (som eventuellt kommer uppgraderas till cs6).

Tack på förhand!
 

mrkvick

Aktiv medlem
Massa svammel som vanligt när nån försöker få hjälp....

Tycker dock det såg bra ut, den orkar iallafall med det du tänkt göra med den.
Såg att den saknade USB 3.0 Men det är ju inget att hänga upp sig på.

Skärmen vet jag inget om... Tycker dock att du ska kika lite på skärmar, då det är ett av det viktigaste
verktyget när du redigerar bilder.

Bara min tanke.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att påpeka att länkarna var trasiga kändes ganska väsentligt. Att Erland sedan, i vanlig ordning, skulle säga emot bara för att får stå för honom.

Datorn ser väl hyfsad ut vid en första anblick. Lite spattigt med bara 500 GB hårddisk och ingen SSD dock. Lådan förefaller vara väldigt liten ut, så det går väl inte att sätta i en extra hårddisk. Det känns inte helt optimalt.

Själv bygger jag ihop datorer istället för att köpa färdiga. Man kan ju betala vissa butiker för att smälla ihop datorn också. Är det ett alternativ eller ska det vara en "fabriksdator"?

Skärmen har jag för mig, så här på rak arm, brukade rekommenderas tidigare. Dock undrar jag om det inte kan finnas nya modeller som är bättre? Det var ett tag sedan jag tittade på skärmar. En uppenbar fråga är dock om det finns en kalibrator, för annars bör nog en sådan inkluderas i budgeten. Att köpa en skärm för att få bättre bild och sedan inte kalibrera och profilera den är inte särskilt meningsfullt.
 

Markholm

Aktiv medlem
Tack för svaren! Som sagt är jag inte speciellt insatt i detta ämne, men det kanske är bättre att bygga en dator själv. Hur svårt är detta?
 

mrkvick

Aktiv medlem

unoengborg

Aktiv medlem
Det är jag inte så säker på. I förra generationen 27-tummare använde ju Apple samma panel som Dell U2711, storebror till U2410.
I så fall skulle jag gissa att Apple fördummat dem på något sätt för att folk inte ska kunna få konstiga färger när de använder program som klarar Adobe RGB eller bättre. Hur som hälst om man jämförde profiler med Color Sync vertyget låg de inte i närheten av att fylla ut Adobe RGB rymden.
 

mrkvick

Aktiv medlem
I så fall skulle jag gissa att Apple fördummat dem på något sätt för att folk inte ska kunna få konstiga färger när de använder program som klarar Adobe RGB eller bättre. Hur som hälst om man jämförde profiler med Color Sync vertyget låg de inte i närheten av att fylla ut Adobe RGB rymden.
Har du nån länk till det? Hade varit intressant att läst.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har du nån länk till det? Hade varit intressant att läst.
Nej, det var som jag skrev bara en gissning. Om det stämmer att de använde samma panel borde de ju annars ge någorlunda lika resultat. Om det sedan var medvetet, eller ett resultat av att man snålat in på något annat i konstruktionen är svårt att veta. Med tanke på att Apple främst riktar sig mot konsumenter hade det ju en legat nära till hands att de gjorde på det viset medvetet för att få färre supportärenden. Men det är som sagt bara en gissning. De säljer ju visserligen en hel del till den grafiska industrin också, men där brukar de hålla sig med fina Nec, eller Eizo skärmar, kanske finns det en anledning till det.

Även deras Macbook Pro med retina skärm, har ganska klena färger och har en hel del igen till Adobe RGB trots allt beröm den fått i pressen. Kan tänka att den klarar 60-70%.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Var det alltså en gissning att "om man jämförde profiler med Color Sync vertyget låg de inte i närheten av att fylla ut Adobe RGB rymden"? Eller kan du visa någon sådan jämförelse? Vore intressant att se.
27 tummaren har jag tyvärr, eller kanske lyckligtvis, gjort mig av med så den kan jag inte ge dig någon profilinfo på, men så här ser femton tums MacBook Pro retina, och min nuvarande HP skärm ut. Som jag minns det var 27" aningen bättre än Mac Book pro men långt ifrån lika bra som HP:N och Dell skärmen ör om man ska tro dess specifikation ännu bättre. Föreslår att du går ut och testar i någon Apple butik och ser om det är bättre idag.
 

Bilagor

ANNONS