Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra diascanners?

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Jag har tittat runt på "Bildkritik"-sidan och förundras över att nästan alla scannade diabilder håller dålig skärpa och färgnyanser. Finns det inga bra diascanners för hobbybruk?
Jag har ett antal tusen dias och s/v negativ och några av dem har jag hopp om att kunna få in i datorn, men just nu känner jag mig tveksam.
Finns det fler än jag som är missnöjda med resultatet?
Ni som har diascanner, analogkamera och digitalkamera, har ni gjort någon jämförelse av bilder på dia, scannade dia och digitalfoton?

För och nackdelar bildmässigt (skärpa, kontrast, färgmättnad etc.)?

/Erik

Dålig skärpa och färg beror mer på skanneroperatör än skanner även om man har en av de billigare filmskannrarna. Det är en hel del jobb att skanna om det skall bli riktigt bra. Jag skulle nog inte försöka ge mig på att skanna flera tusen bilder. Snarare köpa en skanner och skanna allteftersom behov uppstår.

Dålig skärpa beror i princip enbart på dålig efterbehandling, åtminstone i så liten storlek som 600 pixlar för längsta sidan.

Färgnyans är ju ett mek, tar man (i värsta fall) hjälp av profilering tror jag dock inte det ska vara en avgörande nackdel jämfört med digitalfoto.

Kontrast beror på vilken film man skannar, men rent allmänt gäller att ett dia aldrig går att återge rättvist på vare sig datorskärm eller i tryck eftersom omfånget mellan mörkt och ljust är för litet.

Sedan sotar det dessutom ofta igen i de mörkaste partierna av en mörk diafilm (t ex Velvia), men även om man har detaljer i den skannade bilden går det inte att ta fram dem för då förstör man tonerna som ligger ovanför detta mörkaste.

Hur bildbehandling går till för att göra högkvalitativa böcker med bilder från diaoriginal skulle jag gärna vilja se, men rimligtvis blir det förluster även när proffs jobbar...

Om bilderna här på FS är oskarpa så beror det nästan aldrig på att diaskannern är dålig.
En skanner ger bilder på upp till 3000-4000 pixlars bredd eller mer.

Färgåtergivningen är svårare att få bra. Kräver bra kunskaper och mycket träning. Men ofta kan man få ett bra resultat. Ska inte behöva vara ett stort problem här på FS.
/ J O

Som andra redan sagt så beror oskarpa inscanningar mer på den som handhar än på aparaturen.

Bra scanners för hobbybruk är t.ex Minoltas filmscanners.
Även Epson har några bra duoscanners som fått bra kritik. T.ex Perfection 3200. I februari kommer efterträdaren till den som heter 4870 tror jag. Dessa scanner duger alldeles utmärkt för hobbybruk och är mycket prisvärda.

mvh
Christer

arneri skrev:
Jag har tittat runt på "Bildkritik"-sidan och förundras över att nästan alla scannade diabilder håller dålig skärpa och färgnyanser

Tror inte att du kan mena mina bilder då.

Det finns flera bra filmskannrar på marknaden, och ingen lär vara oskarp.

Jag rekommenderar att du köper en skanner med hårdvarustyrd borttagning av damm. Då läser skannern av filmytan och retuscherar bort där den vet att det är damm.
Det finns dem där det är skannerprogramvaran som tar bort dammet och det funkar dåligt.

En del klagar över magentastick när man skannar dia, men det handlar bara om att antingen kalibrera sin skanner eller att lära sig Photoshop tillräckligt bra.

Ett ytterligare alternati är att lämna in sina bilder för skanning eller för skanning till PhotoCD. Kvalitén och priserna varierar kraftigt.
Viss efterbehandlig krävs ändå - labbet vet ju inte hur du vill ha bilderna efterbelysta...

Oj, vad snabbt ni svarar!

Nej Magnus, dina bilder håller väldigt hög klass, men en yrkesfotograf som du kanske också har tillgång till lite dyrare utrustning än den vanliga amatören? Alla ni som har svarat är överens om att det beror mest på operatören av scannern och inte själva scannerutrustningen.
Magnus, du som producerar så fina bilder, vilken scannerutrustning använder du?

/Erik

Magnus använder en Canon4000-modell.

Kanske kan min sida http://w1.908.comhem.se/~u90802157/ kan vara intressant att titta på då alla bilder är "automatfixade". Skannern jag använt är Minoltas Dimage Dual av första generationen.

Vilken metod jag låtit "automatfixet" använda anges i webbläsarens statuslist när man för muspekaren över bilden.

Jag använder mest en FS4000U och det är inte en fullt professionell skanner, men god nog. Äldre bilder är skannade med en beganad gammal Polaroid Sprintscan 35plus.

De enda bilderna som är skannade med en riktig proffsskanner är mina mellanformatsbilder som är skannade med en Nikon Coolscan 8000. Bilderna i albumet HEMLÖS I VÄSTERÅS är skannade på mitt jobb med en Nikon Coolscan 4000.

Skillnaderna mellan dyra skanners och billigare ligger främst i hur stora skillnader i förmågan att återge detaljer i det ljusaste och mörkaste samtidigt. Denna förmåga mäts i densitetsomfång.

När du bedömmer färg och skärpa på en hemsida har det bara med skanneroperatörens kompetens. Det gäller att skärpa rätt och kunna korrigera färger. Det krävs mycket träning för att bli riktigt bra på att korrigera svåra färgstick.

Det kan vara svårt att få riktigt bra detaljer om man skannar småbild med en flatbäddsskanner.

En vanlig billig Minolta filmskanner tror jag räcker långt för dig. Finns väl några andra alternativ också.

Jag använder en CanonScan FS4000US och är mycket nöjd med resultatet. Tidigare var den lite långsam men efter att ha börjat använda SCSI-interfacet är den riktigt snabb. Damm- och repborttagningen är suverän. Nyttan av den märkar jag när jag scannar äldre Kodachrome-bilder som den tyvär inte klara. Här blir det ibland ett väldigt jobb med dammbortagnng i Photoshop som jag annars helt slipper. Så välj en scanner med bra damm- och repborttagning. /Göran

Jag använder mig av en flatbäddscanner, Epson 3200, som jag är väldigt nöjd med. Lätt att använda och bra programvara i medföljer i form av SilverFast.
De bilder i mina album som är av fyrkantigt format är scannade med den scannern (mellanformatsdia).De är minimalt efterjusterade och storleken oftast inställd på 600x600 pixlar.
mvh// Jonas Andersson

Jag börjar ändra min uppfattning om diascanners efter att ha tittat på era fina bilder.
Att scanna bilder får bli nästa utmaning för mig för det verkar inte vara plug and play om man vill få bra resultat.
Tack för att ni delar med er av era erfarnheter!

/Erik

Jag har den troligen billigaste diascannern på svenska marknaden(om man räknar bort dom med dialock). Tycker det funkar bra, visst, upplösningen är kass om man jämför med en diaduk, vilket jag märkte när jag köpt projector, men jag tycker det räcker utmärkt för webben... eller digitala papperskopior upp till A3. Dock får man fixa litegranna med färgerna i photoshop innan dom blir så nära diat som man kan.

Minolta Scan Dual 3, 2820dpi upplösning. Tuvärr så blir aldrig upplösningen lika bra som när man tittar på duk. Det är som natt och dag. Men det är bra nog. Vill man kunna pressa ur mer detaljer som faktiskt finns i dom finkorniga filmer finns ju scannrar som Elite 5400. Jag var på vippen att köpa den, tills jag insåg att det nog aldrig blir mer än 30-50 rullar som passerar genom den.

Bildexempel - dock förminskade en del till webben. Dock inget gjort på färger.
Utsnitt av nedanstående bild
Porträtt
Porträtt 2

Jag använder Nikons CoolScan IV, och tycker den fungerar otroligt bra. En fördel är att den har ICE för att ta bort dam och repor, vilket är ganska tidsödande att göra manuellt.

Damocles skrev:
Vill man kunna pressa ur mer detaljer som faktiskt finns i dom finkorniga filmer finns ju scannrar som Elite 5400.
Fast information per pixel blir väldigt mycket lägre vid högre skanningsupplösning och det går inte att komma ifrån förlusten som blir när kornen via en skanner ska återges av pixlar.

Än värre är att det i princip är omöjligt att få perfekt skärpa över hela bilden och glasad ram gör ju inte skanningen bättre precis. Om inte skärpan är perfekt blir resultatet med 5400 ppi genast identiskt med 2800 ppi.

I kanterna med en böjd filmruta blir skärpan till och med betydligt sämre än med Dual III-modellen då skärpedjupet är kortare på Elite 5400.

ANNONS
Götaplatsens Foto