Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra filterguide för Cokin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elixx

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att plocka upp ett filter set. Någon som har någon bra länk till en nybörjar guide angående Cokin filter? Hört namnet Lee men hittar inga återförsäljare i sverige som handlar med dem.

Ska mestadels användas på en 17-40 f/4 l glugg i kombination med 5d mark II. Det skadar ju inte om det fungerar på mina andra linser med.

Är det värt att satsa på cokin eller ska man ta ett annat märke?

Nevermind, efter en dag på stan i olika fotobutiker så verkar det inte finnas en marknad för detta..

Var i stort sett ingen som har en lösning på det jag vill ha :)

Cockinfilter verkar bara finnas i P-serien (P=professional) i Sverige. Med ett sånt filter får du vinjettering på ca 22 mm på en fullformatskamera och ca 14 på en kamera med croppad sensor. Inte så bra att använda Cockin till vidvinkellinser. Cockin är inte av högsta kvalitet direkt varken optiskt eller ur hållbarhetssynpunkt. Exempelvis får man lätt ett magentastick med Cockin 121 tonat gråfilter, dvs det är inte neutralt. Dessutom repas de mycket lätt.
Lee är betydligt bättre kvalitetsmässigt och ger ingen vinjettering på10 mm på croppad inte heller på 17 mm. Kan köpas smidigt från www.speedgrahic.co.uk. Men ett enda filter kostar exempelvis 66 pund för ett Lee grad 0.6. Därtill kommer hållare och anpassningsring.

Jag har haft Cokin men inte varit nöjd. Vinjettering, färgstick mm. Nu ahr jag köpt Lee från http://www.robertwhite.co.uk/

Lee filters har haft litet leveransproblem med vissa filter men i övrigt har det fungerat utan problem. I övrigt är jag mycket nöjd med Lee. Kvalitén är mycket bra och filterhållare mm är rejält. Tappade en fjäder i filterhållaren som håller det hela på palts på objektivet. Skrev ett mail till Lee och de skickade delen utan tjafs och dessutom gratis.

/FW

Ja jag snacka med en kille på Dito som sa att det blir problem, dock visste ingen vart man kunde få tag i Lee. Tack för länkarna. Blir att beställa på nätet.

Verkar som de flesta är nöjda med Lee så då är det ju värt de extra slantarna.

Du behöver filterhållare, med ellet utan motljusskydd. Motljusskyddet är stort men utdragbart (dragspel) så du kan anpassa det efter brännvidd.
Anpassningsringar för de objektiv du vill använda.
Och så filter då förstås. Jag har köpt avtonade gråfilter och gråfilter och BigStopper som kan vara kul om man har sådana böjelser.

/FW

ANNONS
Götaplatsens Foto