Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra köp? (d300)

Produkter
(logga in för att koppla)

iFlash

Aktiv medlem
Hejsan!

Har möjlighet att få köpa en beg D300 med ett helt nytt 50 f/1.8 och helt nytt batteri för 5880:- Detta hos en fotobutik i sthlm. frågan är om det är en bra deal eller om jag kanske ska köra på en D7000 istället?

tack för svar!

För mindre än 2000 kr till får du en helt ny D7000 med samma objektiv (vilket imho är ett dumt val som enda optik). Jag tycker att beg-priset är orimligt högt.

Hejsan!

Har möjlighet att få köpa en beg D300 med ett helt nytt 50 f/1.8 och helt nytt batteri för 5880:- Detta hos en fotobutik i sthlm. frågan är om det är en bra deal eller om jag kanske ska köra på en D7000 istället?

tack för svar!

Du gör ett bra köp, jag är supernöjd med min D300 och mitt 50 f1,4 har blivit en klar favorit. D300 ger mycket tillbaka samt att man får en semiproffs kamera till ett lågt pris.
Idag är min 300 en back-up kamera då D700 kom in som ett naturligt steg i det hela.
D7000 tycker jag rent personligen är lite för enkel men fortfarande en riktigt bra kamera.

Jag hade helt klart gått på D7000, en kamera med betydligt bättre egenskaper och som är två/tre generationer nyare. Objektivet 50/1,8 är mycket för pengarna så...
Sedan kan man tala om "ergonomisk känsla", "knappar" eller "vädertätning" men.... Sett till bilder och möjligheter så är det i mina ögon så att D7000 är modernare och bättre.

Kan du trycka ner priset med 1000-1500 kronor så okej. Annars kör på D7000....

D7000 har en bättre sensor, men annars så är det nog inget i prestanda som är bättre. D300 har en säkrare AF särskilt i sämre ljus och snabbare seretagning. Nackdelen med D300 är att jag tycker det är besvärligare att snabbt komma till live view och när jag vill det så har jag glömt hur jag ska göra.

Den största fördelen är att man med knapparna läge snabbt kan se och ändra om man tex vill gå från en af ruta till flera, eller andra inställningar som på D7000 ligger mer dolt ett steg ner i inställningarna, inget du ser genom att titta på kameran

Det enda som är ett år modernare på D7000 är sensorn och därmed filmningsmöjligheterna. Resten är ju en eller ett par nivåer under. Räknas bara sensorn rekoommenderas i så fall D5200 eller rentav D3200, bägge bättre än D7000.

Hejsan!

tack för svar!

Hej!

Min enda reservation är priset, bildkvaliteten räcker nog till ändå, D300 var ju "allas våta dröm" några år tillbaka och nu är den plötsligt mer eller mindre kass.....pruta och bli en lycklig D300 ägare. Jag har sett på scandinavian photos butik i sthlm för några veckor sedan ett gäng och de kostade mellan 3500-4300, beroende på batterigrepp och skick, utan glugg då förstås.

Hans

D 300 är en bra kamera och blir inte sämre för att det kommer nya modeller.
Glöm inte ergonomin i sammanhanget, skillnaden mellan 300:an och 7000 är
klart besvärande. Priset tycker jag inte är avskräckande på något sätt men beror så klart även på hur " långt " den gått.
/G

En D300 ligger på 4000:- och en 50/1,8 1300:-, det andra batteriet är kanske dåligt, men säg 200:- för ett extra batteri, så runt 5500:- kan jag nog tycka är Ok

Ärligt talat, hur menar du?? Rent prestandamässigt, så är ju D7000 betydligt bättre än D300.

Ärligt talat så menar jag mer eller mindre exakt som är beskrivet i svaret under. Men som sagt det är vad jag tycker om 7000, vad du tycker kan du skriva ned så han som startat tråden kan få vettiga svar.

Jag hade helt klart gått på D7000, en kamera med betydligt bättre egenskaper och som är två/tre generationer nyare. Objektivet 50/1,8 är mycket för pengarna så...
Sedan kan man tala om "ergonomisk känsla", "knappar" eller "vädertätning" men.... Sett till bilder och möjligheter så är det i mina ögon så att D7000 är modernare och bättre.

Kan du trycka ner priset med 1000-1500 kronor så okej. Annars kör på D7000....

Nja, D300 saknar bara filmfunktion. Annars skiljer det inte mycket. D300 är bättre på att exponera rätt dessutom.

D300 är proffshus. D7000 är för amatörer.

Ärligt talat så menar jag mer eller mindre exakt som är beskrivet i svaret under. Men som sagt det är vad jag tycker om 7000, vad du tycker kan du skriva ned så han som startat tråden kan få vettiga svar.

Ja vad bra, men synd att du inte skrev det i ditt inlägg från början då. Du som levererar vettiga svar.

Men okej, så 7000 har inte högre upplösning än 300? Filmar 300 i 1920 punkter? Har 300 filmfunktion? Har 300 bättre dynamiskt omfång än 7000? Är 7000 tre år nyare än 300? Har 7000 bättre ISO-omfång än 300? Har 300 Expeed3 processor?

Nu kan du lämna vettiga svar till trådskaparen då.

D7000 är ju en nyare kamera, D3200 har tex ÄNNU mer upplösning, bättre filmkapacitet etc. Varför inte rekommendera den istället?

D300 har andra fördelar framför D7000 såsom proffs-AF, bättre handhavande, snabbare buffert, dubbla minneskortplatser, bättre sökare, robustare etc etc.

Allt beror ju på vad man är ute efter. Man tar bra bilder med en D300 också även om D7000 säkert är en bättre kamera om man vill filma. Men då finns det ännu bättre alternativ för pengarna.

Hejsan!

tack för svar!
Två viktiga saker när man köper beg kameror.

1.Kamerans skick.
2.Antal exponeringar

På den här sidan längst ner finns en jämförelsetabell mellan D7000 och bl a D300s.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000

Den kanske kan vara till lite hjälp.

Det händer lite för mycket på 3 år för att jag skulle välja en D300 före en D7000, den senare har rejält mycket bättre brus och dynamiskt omfång och för min del tippar det över rejält till D7000 fördel.

Det finns gott om begagnade D7000 att välja på också och då kommer du ner i samma pris som beg D300.

ANNONS
Götaplatsens Foto