Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kombination?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänker köpa en CANON 350D och funderar på hur jag ska gå till väga. Låter följande scenario OK?

Jag köper en Canon 350D, endast kamerahus.
Jag köper också ett Sigma 18-200/3,5-6,3DC.

Är det en bra kombination? Jag vill bara ha ett objektiv (eller rättare sagt; jag har bara råd med ett) och det bör vara allround och rätt bra.

Uppfyller ovanstående kombination mina krav? Eller är det smartare att köpa EOS350D med det ordinarie objektivet?

Tack!
/Viktor

Tyvärr vet jag inget om objektivets optiska kvalitét, med jag skulle tro att det är ganska dåligt med tanke på det stora brännviddsomfånget. Om detta är fallet kommer du nog bli besviken eftersom du bara vill ha ett objektiv. Det kanske finns billigare digitalkompakter som presterar bättre? Om jag var säker på att jag inte skulle köpa fler objektiv än ett, hade jag inte valt en systemkamera.

Köp hellre ett 18-125mm så frestas du inte att använda det längsta läget på 18-200mm, som enligt tester och testbilder bara är oskarpt och kommer att göra dig frustrerad. Det håller ett snäpp högre klass optiskt. Lägg sedan till en Sigma 70-300mm när du får råd.

Men kraven är olika. Om du mest ska skriva ut 10x15cm stora bilder spelar det inte så stor roll. Det löser sig med lite uppskärpning i ett bildbehandlingsprogram.

Ett annat alternativ är att aldrig testa ett riktigt skarpt objektiv, så vet du inte vad du går miste om! ;-)

Vill till slut lägga till att många är nöjda med det här objektivet och man behöver inte alltid snobba till det för mycket. Det finns andra faktorer som gör en bra bild.

/Pontus

Jag saknar erfarenhet av denna kombination, så jag avstår från att svara.

Rent allmänt blir optiska fel mindre påträngande om bilderna förminskas. Om kameran ska användas till 15x10 cm pappersbilder går det åt ca 1500x1000 pixlar vilket är ungefär 1/5 av kamerans upplösning. På samma sätt blir nyttan av mer avancerad optik mindre påtaglig.

ViktorJ skrev:
Kanske vore bättre (för mig) med ett Canon EF 50/1,8 II DC? Och ett kamerahus, förstås.
Nej, inte med den lilla sensorn i 350D. Det är för lång brännvidd för att ha som enda optik, om du inte enbart ägnar dig åt porträtt. Men köp den också. Den är nästan gratis, skarp och ljusstark. Använd den i svagt ljus och när du behöver riktigt kort skärpedjup för att isolera motivet.

/Pontus

Tack för svaren, det uppskattas verkligen. Så här i början känner man sig väldigt rådlös och det är just sån här vänlig hjälp som kan avgöra ett köp och ett icke-köp.

Fredrik: Jo, alltså... Såsmåningom kommer jag att köpa fler objektiv, men i nuläget har jag endast råd med ett (eller två jättebilliga) och med tanke på detta behöver jag ett som funkar lite allround.

Pontus: Hellre ett 18-125mm, OK (antecknar febrilt). Men det här med att Sigmas 18-200 vann det här EISA-priset (eller vad det nu heter), det säger alltså inte så mycket om produktens kvalité? Hehe, ditt råd om att inte testa dyra objektiv kommer jag nog att följa tills vidare.

Roland: Tack, intressant.

Pontus (igen): Ja, den är ju rätt billig. Ditt råd är alltså att köpa Canon EF 50/1,8 II DC OCH ett 18-125mm?

Några kommentarer på EOS350D's medföljande ojbektiv EF-S 18-55/3,5-5,6 - som enda objektiv - kontra de ovannämnda?

Visst ja! Jag har ju ett objektiv sedan förut, CANON 38-76 mm. 0.58m/1.9ft. Det kanske funkar som substitut till någon av de objektiv vi redan diskuterat?

Jag borde verkligen plugga på vad alla dessa siffror betyder. Nåja; när jag väl köpt kameran så blir det till att finläsa manualer. Fram till dess så tackar jag för all ev. hjälp!

//Viktor

ViktorJ skrev:
Pontus: Hellre ett 18-125mm, OK (antecknar febrilt). Men det här med att Sigmas 18-200 vann det här EISA-priset (eller vad det nu heter), det säger alltså inte så mycket om produktens kvalité? Hehe, ditt råd om att inte testa dyra objektiv kommer jag nog att följa tills vidare.
Ja, om du ska ha ett billigt objektiv med stort zoomomfång är det nog ett bättre val. Det finns ännu bättre men då kostar det mera. Priset vann objektivet nog främst för det stora zoomomfångets skull. Man blundade nog lite för skärpan och tänkte att det vänder sig bara till amatörer som inte kommer att lida nämnvärt av lite mjuk skärpa på 200mm.

Pontus (igen): Ja, den är ju rätt billig. Ditt råd är alltså att köpa Canon EF 50/1,8 II DC OCH ett 18-125mm?
Precis! 50:an är ju rena fyndet. Glöm sedan inte att köpa din 70-300mm, men det kan ju vänta lite.

Några kommentarer på EOS350D's medföljande ojbektiv EF-S 18-55/3,5-5,6 - som enda objektiv - kontra de ovannämnda?
Kitobjektivet du nämner är inte så uselt om man bländar ner ett par steg. Men det har inte det första objektivets zoomomfång och det andra objektivets ljusstyrka. Men det är grymt billigt och funkar säkert ett tag. Jag har ett förresten.

/Pontus

Tusen tack, Pontus! Konkreta svar är det bästa som finns. Jag ska kolla in priser och återkommer.

Om någon har något att tillägga; be my guest. :)

Jag har en 18-125 som reseglugg och den funkar utmärkt som allround. Tar faktisk förvånansvärt skarpa bilder oftast. Tror det är bra som förstaglugg eftersom det går att använda till det mesta. Börja billigt så växer det ut en bild av vad du egentligen vill ha med tiden.

Betala högst 5000 om den är i mycket gott skick. Då ska kitobjektivet ingå i köpet samt all originalutustning och ett minne.
5000 är vad jag sålde min för i våras och då var den bara 4 månader gammal. Skickade med ett extra batteri och ett 512 mb minne.

ANNONS
Götaplatsens Foto