Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompaktkamera för solig semester?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bongman

Aktiv medlem
Tjo!

Går lite i funderingar här just nu. I sommar reser jag och bruden till Grekland/Kefalonia. Jag hade tänkt spara ihop till en Nikon d80 som vi kunde ta med oss dit för att få bra bilder av semestern, men tyvärr måste jag räkna bort den för jag har så mycket att spara ihop till inför resan som det är.

Har då bestämt mig för att köpa nån billig kompaktkamera istället. Nikonkameran får jag ta med på nästa resa. Men när det gäller kompaktkameran så bör priset ligga runt 3000, max 3500kr. Vill bara höra mig för vilken kamera ni skulle rekommendera. Den bör klara av färger rätt bra eftersom det är så sjyssta färgkontraster där. Visserligen kan man ju kanske bearbeta bilderna i något program efteråt men det skulle ändå vara skoj om kameran klarar av att framhäva färgerna i allafall.

Finns det någon speciell kamera som skulle kunna uppfylla mina önskningar? :)
 

Zzzz

Aktiv medlem
Tjo!

Går lite i funderingar här just nu. I sommar reser jag och bruden till Grekland/Kefalonia. Jag hade tänkt spara ihop till en Nikon d80 som vi kunde ta med oss dit för att få bra bilder av semestern, men tyvärr måste jag räkna bort den för jag har så mycket att spara ihop till inför resan som det är.

Har då bestämt mig för att köpa nån billig kompaktkamera istället. Nikonkameran får jag ta med på nästa resa. Men när det gäller kompaktkameran så bör priset ligga runt 3000, max 3500kr. Vill bara höra mig för vilken kamera ni skulle rekommendera. Den bör klara av färger rätt bra eftersom det är så sjyssta färgkontraster där. Visserligen kan man ju kanske bearbeta bilderna i något program efteråt men det skulle ändå vara skoj om kameran klarar av att framhäva färgerna i allafall.

Finns det någon speciell kamera som skulle kunna uppfylla mina önskningar? :)

jag sitter och dreglar efter uppföljaren till denna: http://www.pricerunner.se/pl/29-990950/Digitalkameror/Canon-PowerShot-G9-Black-32MB-priser
Alltså vill jag ha canon g10 men denna kan fota i raw vilket är väldigt bra när du vill redigera senare. Dessutom tar den väldigt bra bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon SX10 är nog en rätt praktisk semesterkamera. Lång zoom, hyfsad vidvinkel. Kostar cirka 3400 kr (följ länken). Jag vet inte om det finns något test på den än, men föregångaren S5 var rätt bra.
 

atotowi

Aktiv medlem
Här är en länk till Daves pick på imaging resource som testar ett stort antal kameror. Sidan har även möjlighet till jämförelser mellan olika kameror/modeller.
http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM

Kolla även recensionerna på
http://www.dpreview.com/

Ett annat tips är att kolla in vilka blixt möjligheter kameran har.
Dagtid finns det många situationer när blixt kan vara att föredra likaså på kvällen kan det vara bättre att inte använda blixt eller mindre blixt om det går att styra.

Andra saker att kolla in är brus vid höga ISO är det lågt så kan du klara dig längre innan du tvingas använda blixten kvällstid.
 

Bongman

Aktiv medlem
Tackar för svaren. Jag har lite att gå igenom nu då. :)

En liten fråga bara:

När det handlar om ISO-värdena... är dessa alltså till för när det gäller fotografering i mörker? Har för mig att jag läste i någon fototidning att fotografering i mörker, med blixt, ibland kan försämra bilden, då sikten oftast blir så begränsad. Men med ett högre ISO-värde kan man få bättre bild utan blixt, men att man då kan få lite brus i bilden?

Sen är ju bildstabilisator något jag värderar mycket då jag ibland kan vara rätt så skakig på handen, har jag märkt. :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Japp, så är det. med blixt blir förgrunden upplyst medans bakgrunden blir hopplöst mörk. Om man kan styra blixten kan man blanda blixtljus befintligt ljus bättre. Hur man gör det är säkert olika beroende på tillverkare och modell. Min Canon har nån sorts nattbilds inställning som försöker ta med så lång slutartid och stor bländar öppning som möjligt för att låta så mycket ljus från omgivningen att komma med som möjligt.
När det gäller ISO så är det så att alla kameror blir brusigare på högre ISO. Det beror på en mängd olika tekniska faktorer med det som är mest utslagsgivande är sensor storlek och antalet megapixel.
En annan ska som spelar in är hur bra mjukvaran i kameran är på brusreducering. Ytterligare en sak som spelar in är hur stora förstoringar du funderar på att göra. Större förstoringar kräver bättre bild att utgå ifrån dvs brus syns tydligare.

Högre ISO-värde gör sensorn känsligare för ljus. Eller om man ska vara exakt så skruvar man upp förstärkningen av den analoga signalen och förstärker då även bruset.
 
ANNONS